Dorota Demel
INFORMACJA DLA RODZICÓW
DOPALACZE
Temat dopalaczy jest od jakiegoś czasu dość często poruszany w mediach.
Potoczna nazwa „dopalacze” oznacza grupę różnych substancji lub ich mieszanek o rzekomym bądż faktycznym działaniu psychoaktywnym, nieznajdujących się na liście substancji kontrolowanych przepisami ustawy o zapobieganiu narkomanii. (Źródło: www.dopalaczeinfo.pl)
Dla nas – Rodziców i Wychowawców- najważniejsza pozostaje wiedza na temat zjawiska, jego skutków, a przede wszystkim zapobiegania..
GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI?
Akcja informacyjno-edukacyjna Krajowego Biura ds. Przeciwdzialania Narkomanii: http://www.dopalaczeinfo.pl/
GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
STOWARZYSZENIE KATOLICKIEGO RUCHU ANTYNARKOTYCZNEGO KARAN
ul. Skoczylasa 8
54-071 Wrocław
tel. 071 349 15 56
www.karan.wroc.pl
STOWARZYSZENIE MONAR
Poradnia Profilaktyki i Terapii WROCŁAW
ul. Trzebnicka 17
50-245 Wrocław
tel. 071 3210552
e-mail: monarwro@wp.pl
SPECJALISTYCZNA PORADNIA TERAPEUTYCZNA
Ul. Borowska 101
Tel.: 71 783 75 99
FILIE:
ul. Jarzębinowa 24/26 tel. 71 793 75 99
ul. Stalowa 6a tel. 71 338 42 53
JAK ZAPOBIEGAĆ SIĘGANIU PRZEZ DZIECI PO SUBSTANCJE UZALEŻNIAJĄCE?
Wieloletnie doświadczenia w zakresie profilaktyki uzależnień wskazują, że istnieją czynniki, które chronią dzieci i młodzież przed podejmowaniem różnego rodzaju zachowań ryzykownych.
Do podstawowych czynników chroniących należą:
-
silna więź emocjonalna z rodzicami,
-
ogólnie pozytywne relacje z dorosłymi (posiadanie autorytetów),
-
zainteresowanie nauką szkolną i własnym rozwojem,
-
regularne praktyki religijne,
-
poszanowanie prawa, norm i wartości,
-
przynależność do pozytywnej grupy społecznej,
-
angażowanie się w działania prospołeczne.
(Źródło: www.narkomania.org.pl)
Stąd wynika podstawowe zadanie dorosłych jakim jest wzmacnianie wymienionych czynników w celu ochrony swoich dzieci przed uzależnieniami.
Opracowanie:
Pedagog szkolny
Dorota Demel
PRZYDATNE LINKI
INSTYTUCJE, Z KTÓRYMI SZKOŁA WSPÓŁPRACUJE
-
Dolnośląskie Kuratorium Oświaty: http://www.kuratorium.wroclaw.pl/
-
Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia: http://www.wroclaw.pl/wydzial_edukacji_urzedu_miejskiego.dhtml
-
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 we Wrocławiu: http://www.ppp4.wroc.pl/
-
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu: http://www.mops.wroclaw.pl/
-
Komisariat Policji Wrocław-Fabryczna: http://www.wroclaw.policja.gov.pl/www/indexx.cgi?strona=kp_fabryczna&numer=1
-
Straż Miejska we Wrocławiu: http://www.smwroclaw.pl/
UŻYTECZNE INFORMACJE
-
Informacje na temat Polskiego Towarzystwa Dysleksji i możliwości pomocy uczniom z dysleksją: http://dysleksja.univ.gda.pl
-
Działalność Polskiego Towarzystwa Dysleksji we Wrocławiu: http://www.ptd.wroclaw.pl/
-
Serwis informacyjny o zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD): www.adhd.info.pl
-
Centrum Wolontariatu; informacje o organizacji i przepisach prawnych dotyczących wolontariatu: http://www.wolontariat.org.pl/
-
Informacja o Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111: www.116111.pl
-
Informacje dla młodych ludzi, którzy stracili bliską osobę: http://www.kazdyznas.pl/faq
-
Rzecznik Praw Dziecka: http://www.brpd.gov.pl/
-
Dziecko w rozwodzie – poradnik dla rodziców: http://www.brpd.gov.pl/publikacjeskany/Dziecko_w_rozwodzie_-_poradnik_dla_rodzicow.pdf
-
Informacje na temat mediacji rodzinnych jako sposobu rozwiązywania konfliktów: www.smr.org.pl
Poniżej zamieszczam linki do stron, które zawierają wiele pożytecznych informacji na temat bezpieczeństwa w sieci. Wiadomości są przygotowane dla szerokiego grona odbiorców: dzieci, rodziców i nauczycieli.
STRONY DLA DZIECI
-
http://www.sieciaki.pl/- Serwis dla młodych Internautów, zawierający gry, zabawy i informacje o bezpieczeństwie w sieci
-
http://www.przedszkolaki.sieciaki.pl/-Serwis, w którym najmłodsi Internauci znajdą gry, zabawy i podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa w sieci
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
-
http://www.saferinternet.pl/- Program „Safer Internet” dotyczący bezpiecznego korzystania z Internetu;
-
http://www.dzieckowsieci.pl/- Kampania społeczna przygotowana przez Fundację „Dzieci Niczyje”, adresowana do rodziców, dzieci i nauczycieli;
-
http://www.dbi.pl/- Dzień Bezpiecznego Internetu;
-
www.ambasadorzy.kulturaonline.pl/szkolenia - bezpłatna platforma e-learingowa pt. „Akademia Bezpiecznego Internetu”, dzięki której rodzice, nauczyciele i wychowawcy dzieci w wieku 6-12 lat mogą skorzystać z cyklu szkoleń m.in. w zakresie:
- dobrodziejstw i zagrożeń internetowych,
- uzależnień od gier komputerowych,
- możliwości monitorowania dostępu do Internetu w komputerze, telefonie, tablecie,
- wpajania zasad korzystania z cyberprzestrzeni.
POMOC W SYTUACJACH ZAGROŻENIA W SIECI
-
http://www.dyzurnet.pl/- Punkt kontaktowy, do którego można (anonimowo) zgłaszać informacje o nielegalnych treściach w Internecie
-
http://www.helpline.org.pl/- Pomoc młodym Internautom w sytuacjach zagrożenia w Internecie oraz podczas korzystania z telefonów komórkowych
Opracowanie:
Dorota Demel
ETAPY POEDJMOWANIA DECYZJI - WYBÓR GIMNAZJUM
Przypominam szóstoklasistom etapy podejmowania decyzji, o których rozmawialiśmy na zajęciach:
1. POSTAWIENIE PYTANIA – Które gimnazjum wybiorę?
2. ZBIERANIE INFORMACJI – Udział w dniach otwartych w gimnazjach, poszukiwanie informacji na wrocławskiej stronie rekrutacji oraz stronach szkół gimnazjalnych, prowadzenie rozmów z uczniami, absolwentami i nauczycielami gimnazjum oraz rodzicami i nauczycielami ze szkoły podstawowej, poszukiwanie informacji w gazetach codziennych, na ulotkach i plakatach.
3 ROZWAŻANIE MOŻLIWOŚCI WYBORU – Wypisanie interesujących nas szkół i wiadomości, które posiadamy na ich temat. Następnie przyznanie plusów i minusów poszczególnym informacjom (Zastanawiamy się, co dla nas jest ważne).
4. WYBÓR GIMNAZJUM – Wskazujemy w systemie rekrutacji interesujące nas szkoły: od gimnazjum pierwszego wyboru (najbardziej nas interesującego) po gimnazja kolejnych wyborów.
INFORMATOR EDUKACYJNY WROCŁAWSKICH SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI
znajduje sie na stronie http://www.absolwenci.wroclaw.pl/
Opracowanie:
Dorota Demel
Wrocław, 21.03.2011r.
WYNIKI ANKIETY NA TEMAT OSIEDLA PILCZYCE
W ankiecie wzięło udział 150 uczniów z klas II-VI ze Szkoły Podstawowej nr 19 we Wrocławiu. Spośród ankietowanych 100 uczniów mieszka na Osiedlu Pilczyce, natomiast 50 osób nie mieszka na tym osiedlu i jest związana z nim przez fakt chodzenia do Szkoły Podstawowej nr 19.
Uczniowie odpowiadali na pytania otwarte. Podczas opracowywania wyników przez zespół odpowiedzi zostały połączone w ogólne grupy (kategorie).
Pytanie: Co najbardziej podoba Ci się na Pilczycach?
Ogólna kategoria |
Szczegółowe odpowiedzi |
Ilość Odpowiedzi |
% |
TERENY ZIELONE I ZWIĄZANE Z WYPOCZYNKIEM |
Staw |
66 |
44% |
Park |
31 |
21% |
|
Las |
23 |
15% |
|
Zieleń |
28 |
19% |
|
Ogródki |
4 |
3% |
|
Rzeki |
1 |
1% |
|
INSTYTUCJE SŁUŻĄCE MIESZKAŃCOM |
Szkoła |
33 |
22% |
Dom kultury |
10 |
7% |
|
Kościół |
8 |
5% |
|
Przychodnie |
2 |
1% |
|
Harcerstwo |
2 |
1% |
|
Biblioteka osiedlowa |
1 |
1% |
|
Przedszkole |
1 |
1% |
|
MIEJSCA ZWIĄZANE Z UPRAWIANIEM SPORTU |
Stadion |
30 |
20% |
Boisko szkolne |
24 |
16% |
|
MOSIR |
5 |
3% |
|
Korty tenisowe |
2 |
1% |
|
Trasy rowerowe |
1 |
1% |
|
MIEJSCA ZABAW DLA DZIECI |
Place zabaw |
29 |
19% |
Podwórka |
4 |
3% |
|
Górka |
4 |
3% |
|
SKLEPY I USŁUGI |
Sklepy |
10 |
7% |
Pizzeria |
2 |
1% |
|
Kwiaciarnia |
1 |
1% |
|
ŁADNE BUDYNKI |
Domy (ładne, kolorowe bloki) |
12 |
8% |
KOMUNIKACJA |
Dogodna komunikacja miejska |
3 |
2% |
Droga |
2 |
1% |
|
CISZA |
5 |
3% |
|
INNE |
2 |
1% |
|
Wszystko mi się podoba |
6 |
4% |
|
Nic mi się nie podoba |
13 |
9% |
|
Brak odpowiedzi |
8 |
5% |
PYTANIE: Co według Ciebie należałoby zmienić na Osiedlu Pilczyce?
Ogólna kategoria |
Szczegółowe odpowiedzi |
Ilość odpowiedzi |
% |
|
Nic nie należy zmienić – wszystko mi się podoba |
18 |
12% |
|
|
Odnowienie budynków na osiedlu |
Pomalowanie remont domów/bloków |
10 |
7% |
|
Zburzenie starych bloków |
8 |
5% |
|
|
Remont elewacji szkoły |
17 |
11% |
|
|
Wyremontowanie podwórek |
3 |
2% |
|
|
Nic więcej nie budować |
1 |
1% |
|
|
Rozwiązane problemu ze spożywaniem alkoholu w miejscach publicznych |
Problemem są ludzie pijący w miejscach publicznych, zwłaszcza na placyku przed szkołą |
16 |
11% |
|
Zlikwidować sklepy z alkoholem |
4 |
3% |
|
|
Więcej zieleni |
Więcej zieleni (zasadzenie nowych drzew, posianie kwiatów) |
33 |
22% |
|
Więcej parków |
5 |
3% |
|
|
Stworzenie miejsc do wypoczynku |
Place zabaw (stworzenie nowych, wyremontowanie istniejących |
32 |
21% |
|
Więcej ścieżek rowerowych |
6 |
4% |
|
|
Boisko do siatkówki |
1 |
1% |
|
|
Drogi dla koni |
1 |
1% |
|
|
Ogrodzenie miejsc zabaw dzieci |
1 |
1% |
|
|
Zadbanie o bezpieczeństwo na drogach i chodnikach |
Dbanie o bezpieczeństwo na drogach (np. światła na skrzyżowaniach, dodatkowe pasy na drodze) |
11 |
7% |
|
Powiększenie ulic (więcej dróg) |
7 |
5% |
|
|
Wyremontowanie dróg i chodników (obecnie dużo dziur na drogach) |
5 |
3% |
|
|
Więcej chodników |
2 |
1% |
|
|
Ograniczenie ruchu samochodowego |
1 |
1% |
|
|
Rozwiązanie problemów z parkowaniem |
1 |
1% |
|
|
Kontrola prędkości aut przez Policję |
1 |
1% |
|
|
Dbanie o czystość na osiedlu |
Mniej śmieci |
16 |
11% |
|
Uporządkowanie i posprzątanie terenu osiedla |
14 |
9% |
|
|
Dbanie o czystość i kulturę (nie pisanie na murach, nie naklejanie naklejek, zakaz palenia, zakaz przeklinania) |
6 |
4% |
|
|
Wprowadzenie dodatkowych koszy na śmieci |
4 |
3% |
|
|
Rozwiązanie problemu sprzątania odchodów po psach |
Stworzenie wydzielonych miejsc do wyprowadzania psów oraz wprowadzenie koszy na odchody |
8 |
5% |
|
Sprzątanie po psach |
8 |
5% |
|
|
Schronisko dla psów |
3 |
2% |
|
|
Stworzenie miejsc służących mieszkańcom, zwłaszcza młodym ludziom |
Basen |
11 |
7% |
|
Aqua park |
7 |
5% |
|
|
Sklepy np. zoologiczny |
6 |
4% |
|
|
Centrum handlowe |
4 |
3% |
|
|
Lodziarnia |
1 |
1% |
|
|
Skate park |
1 |
1% |
|
|
Lodowisko |
1 |
1% |
|
|
Lunapark |
1 |
1% |
|
|
Gimnazjum na Pilczycach |
1 |
1% |
|
|
Biblioteka |
1 |
1% |
|
|
Ciekawe miejsca dla młodzieży |
1 |
1% |
|
|
Park linowy |
1 |
1% |
|
|
Miękkie ławki |
1 |
1% |
|
|
Organizacja imprez (festynów) dla mieszkańców |
18 |
12% |
|
|
Propozycje odnośnie działalności szkoły |
10 |
7% |
|
|
Inne |
8 |
5% |
|
|
Nie wiem |
17 |
11% |
|
|
Brak odpowiedzi |
3 |
2% |
|
Opracowanie ankiet:
Zespół uczniów z kl. V b: Marcin Torończak, Weronika Romanowska, Dominika Sokołowska, Norbert Chryk, Kacper Sudoł
Koordynacja prac: pedagog szkolny Dorota Demel