PSO
Treść
Przedmiotowy System Oceniania z Biologii w SP 19 we Wrocławiu
Opracowany w oparciu o:
a) Program nauczania wydawnictwa Nowa Era „ Puls Życia” Anny Zdziennickiej. W klasie VII realizowany w wymiarze 2h/tyg.
b) Wewnątrzszkolny system oceniania ZSP nr 7 we Wrocławiu ul. Koszykarska 2-4
c) Podstawę Programową
I. Cele ogólne oceniania
1) Rozpoznanie poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań
programowych.
2) Dostarczanie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik
pracy z uczniem.
3) Informowanie ucznia oraz jego rodziców/ opiekunów prawnych o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z biologii i postępach
w tym zakresie.
II. Przedmiotem sprawdzania i oceniania są
1) wiadomości ( dotyczące budowy i funkcjonowania organizmu człowieka, zależności między czynnikami środowiskowymi a
organizmem ludzkim, profilaktyki prozdrowotnej )
2) umiejętności ( korzystanie z różnych źródeł informacji i ich krytyczne analizowanie, planowanie doświadczeń i obserwacji oraz
posługiwanie się odpowiednim sprzętem przy ich wykonywaniu, analizowanie i interpretacja wyników obserwacji doświadczeń,
stosowanie terminologii biologicznej)
3) postawa ucznia i jego aktywność ( systematyczność pracy, wykonywanie prac domowych, przygotowanie do lekcji, aktywne
uczestniczenie w procesie lekcyjnym)
III. Formy aktywności podlegające ocenie
1) wypowiedzi pisemne
a) sprawdziany ( po zakończonym dziale)
b) kartkówki ( z trzech ostatnich lekcji)
2) odpowiedzi ustne ( z ostatniej lekcji)
3) aktywny wkład w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej – praca w grupie, dokonywanie obserwacji i wnioskowanie, aktywność,
na lekcji ( 5x „ + ” ocena bardzo dobra, 5x „ - ” ocena niedostateczna)
4) prace domowe
5) prezentacje dłuższych wypowiedzi popartych literaturą ( projekty edukacyjne, referaty, prezentacje)
6) udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
IV. Sposób oceniania
1) Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne, sprawiedliwe i uzasadnione.
2) Oceny cząstkowe wyrażane są w skali 1-6 ( rozszerzone o „+”i „-”).
3) Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający i niedostateczny.
Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej stosuje się średnią ważoną wg wzoru:
suma iloczynów ( ocena x waga)
średnia ważona= _____________________________
suma wag
waga 4- udział w konkursach pozaszkolnych ( powiatowy, wojewódzki, ogólnopolski)
waga 3- sprawdziany
waga 2- kartkówki, projekty, referaty
waga 1- aktywność na zajęciach, odpowiedzi ustne, prace domowe
4) W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
100% - 91% bardzo dobry
90 % - 75% dobry
74 % - 51% dostateczny
50% - 31% dopuszczający
30% - 0% niedostateczny
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskał 100% punktów z zadań i prawidłowo rozwiązał zadanie dodatkowe.
5) Sprawdziany obejmują materiał z całego działu i są zapowiedziane 1 tydzień wcześniej ( wraz z wpisem do dziennika).
6) Kartkówki są zapowiedziane i obejmują materiał z maksymalnie trzech ostatnich lekcji.
7) Nauczyciel oddaje sprawdzone i ocenione prace pisemne w ciągu 2 tygodni.
8) Uczeń ma prawo wglądu do własnej pracy, zapoznania się z błędami i ewentualnego wyjaśnienia ich przez nauczyciela.
9) Uczeń ma prawo do zgłoszenia na początku lekcji ( tuż po sprawdzeniu listy obecności) bez żadnych konsekwencji dwa razy w
semestrze nieprzygotowania do lekcji ( za wyjątkiem lekcji powtórzeniowych i sprawdzianów zapowiedzianych).
10) Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego i ćwiczeń oraz uzupełniania ich w przypadku nieobecności.
V. Zasady poprawiania ocen
1) Sprawdziany są obowiązkowe. Jeżeli uczeń, z przyczyn losowych, nie napisał go, to ma obowiązek go zaliczyć w ciągu 2 tygodni
od chwili pojawienia się w szkole ( w przeciwnym razie otrzymuje ocenę niedostateczną).
2) Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni od jego zwrotu. Do dziennika obok
oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę z poprawy, jeżeli jest ona korzystniejsza dla ucznia. Istnieje tylko jedna możliwość
poprawy oceny z danego sprawdzianu.
3) Oceny uzyskane z kartkówek oraz inne oceny cząstkowe uzyskiwane przez ucznia, nie podlegają poprawie.
4) Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. Uzyskane stopnie w poszczególnych formach
aktywności stanowią podstawę stopnia semestralnego.
5) Uczeń ma możliwość poprawy przewidywanej semestralnej i rocznej oceny klasyfikacyjnej, jeżeli jest ona wyższa od
niedostatecznej, zgodnie z zasadami WSO.
6) Wszystkie kwestie sporne, nie ujęte w PSO z biologii, rozstrzygane będą w oparciu o WSO i rozporządzeniami MEN.
- W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce uniemożliwiające sprostanie wymogom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania, potwierdzone pisemną opinią z poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej upoważnionej do tego jednostki- stosuje się dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia.
VI. Sposoby informowania uczniów i rodziców
1) Na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie zostają zapoznani z PSO, zasadami pracy i zachowania obowiązującymi na lekcji
oraz zasadami bhp.
2) Sprawdzone i ocenione sprawdziany i kartkówki otrzymują do wglądu uczniowie, rodzice zaś otrzymują na życzenie.
3) Prace pisemne są przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.
4) O ocenach cząstkowych lub semestralnych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich, udostępniając zestawienie ocen
lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.
VII. Wymagania na poszczególne oceny szkolne
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
- samodzielnie korzysta z różnych źródeł informacji
- organizuje i samodzielnie prowadzi obserwacje i doświadczenia biologiczne, wykorzystuje aparaturę optyczną
- uczestniczy w konkursach wiedzy biologicznej
- prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią biologiczną
- formułuje problemy i hipotezy oraz rozwiązuje je i weryfikuje je na drodze teoretycznej i doświadczalnej
- bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym, wykonuje zadania dodatkowe
- potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania nowych sytuacji
- bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji
- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze
- sprawnie posługuje się sprzętem optycznym
- wykonuje prace i zadania dodatkowe
- posługuje się poprawną terminologią biologiczną
- aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych
korzysta z pomocy nauczyciela
- posługuje się sprzętem optycznym
- udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania
- jest aktywny na lekcji
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności
- z pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak encyklopedia, tablice, wykresy
- wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma braki w wiadomościach i umiejętnościach programowych, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia
- wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela
- z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne
- wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej
- jest mało aktywny na lekcji
- Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawami programowymi koniecznymi do dalszego kształcenia
- nie potrafi się posługiwać przyrządami biologicznymi
- wykazuje się brakiem systematycznego przyswajania wiedzy i wykonywania prac domowych
- nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
- wykazuje się bierną postawą na lekcji
- nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć biologicznych
Opracowała: mgr Edyta Pawelec- nauczyciel biologii