PSO
Treść
Przedmiotowe zasady oceniania z fizyki
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanego w szkole programu nauczania.
Zadania stawiane uczniom mają zróżnicowany poziom trudności i dają możliwość uzyskania wszystkich ocen.
- Zasada różnicowania wymagań
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych stopni szkolnych
- Wykraczające - uczeń umiejętnie stosuje i wykorzystuje wiadomości złożone, twórcze naukowo, wąsko specjalistyczne; posługuje się nimi w sytuacjach problemowych; proponuje nietypowe rozwiązania; osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych lub międzyprzedmiotowych na szczeblu wojewódzkim lub ogólnokrajowym.
- Dopełniające – rozwiązuje trudniejsze zadania problemowe, np. przewidując rozwiązanie dzięki analizie podobnego problemu, udowadniając postawioną w problemie tezę, projektując serię doświadczeń; rozwiązuje trudniejsze zadania rachunkowe, stosując niezbędny aparat matematyczny, posługując się zapisem symbolicznym.
- Rozszerzające – uczeń wyjaśnia zjawiska fizyczne za pomocą praw przyrody; rozwiązuje zadania i problemy teoretyczne, stosując obliczenia; planuje i wykonuje doświadczenia, analizuje otrzymane wyniki oraz formułuje wnioski wynikające z doświadczeń, a następnie prezentuje swoją pracę na forum klasy; samodzielnie wyszukuje informacje w źródłach (np. książkach, czasopismach i Internecie) oraz ocenia krytycznie znalezione informacje.
- Podstawowe – uczeń rozróżnia i wymienia pojęcia fizyczne; rozróżnia i podaje treść (własnymi słowami) praw i zależności fizycznych; omawia przykłady zastosowań praw i zjawisk fizycznych; rozwiązuje proste zadania, obliczając je dowolnym poprawnym sposobem; planuje i wykonuje proste doświadczenia; analizuje wyniki przeprowadzanych doświadczeń oraz formułuje wnioski z nich wynikające, a następnie prezentuje je; samodzielnie wyszukuje informacje na zadany temat we wskazanych źródłach informacji (np. książkach, czasopismach, Internecie), a następnie prezentuje wyniki swoich poszukiwań.
- Konieczne – uczeń rozróżnia i wymienia podstawowe pojęcia fizyczne; rozróżnia i podaje treść (własnymi słowami) podstawowych praw i zależności fizycznych; wymienia poznane przykłady zastosowań w życiu codziennym praw i zjawisk fizycznych; oblicza, korzystając z definicji, podstawowe wielkości fizyczne; samodzielnie wykonuje doświadczenia według instrukcji lub trudniejsze w grupach; opisuje doświadczenia przeprowadzane na lekcji i w domu.
Spełnienie przez ucznia wymagań koniecznych (K) pozwala nauczycielowi wystawić stopień dopuszczający; koniecznych (K) i podstawowych (P) – stopień dostateczny; koniecznych (K), podstawowych (P) i rozszerzających (R) – stopień dobry; koniecznych (K), podstawowych (P), rozszerzających (R) i dopełniających (D) – stopień bardzo dobry. Stopień celujący uzyskuje uczeń, który spełnia pełne wymagania oraz podejmuje dodatkowe zadania, uczestniczy z sukcesem w konkursach przedmiotowych, jest twórczy i rozwiązuje zadania problemowe sposób niekonwencjonalny.
W ocenianiu dwupoziomowym wymagania konieczne (K) i podstawowe (P) stanowią poziom wymagań podstawowych (P); wymagania rozszerzające (R) i dopełniające (D) - poziom wymagań ponadpodstawowych (PP).
- Zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki przedmiotu
Obszary aktywności ucznia podlegające ocenianiu
- Wiedza i umiejętności przedmiotowe
- Aktywność na lekcjach
- Praca w grupach
- Wkład pracy i zaangażowanie w podejmowane działania
- Wytwory ucznia: samodzielne referaty, prezentacje, pomoce do lekcji i in.
Formy sprawdzania osiągnięć
- formy ustne: odpowiedzi ustne, aktywność na lekcjach;
- pisemne: testy, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, prowadzenie dokumentacji na lekcji;
- zeszyt przedmiotowy;
- praca twórcza indywidualna lub grupowa: doświadczenia fizyczne wykonywane wg instrukcji lub zaplanowane, np. w grupie, prezentacje i wyjaśnianie doświadczeń fizycznych, pomoce dydaktyczne wykonane przez ucznia, prezentacje multimedialne, dydaktyczne programy komputerowe, biblioteki komputerowe, wideoteki;
- zadania dodatkowe: np. autoreferaty opracowane metodą projektów, infografika.
- Zasada jawności ocen i kryteriów
Narzędzia i kryteria oceniania
- kryteria oceny testów, sprawdzianów, kartkówek
Podstawą wystawienia oceny cząstkowej są wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne (podstawowe - P i ponadpodstawowe - PP).
(0% - 49%) P - ndst
(50% – 74 % ) P – dop
(75% – 100 %) P – dst
75% P + (50% – 74 % ) PP – db
75%P + (75% – 100 %) PP – bdb
Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który zrealizuje zadania zawarte w kontrakcie spisanym z nauczycielem, a podejmowane w sytuacji pozalekcyjnej, np. wykona miniprojekt fizyczny, pomoc dydaktyczną z fizyki, przygotuje i przedstawi prezentację multimedialną i in.
Roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną programowo najwyższą otrzymuje uczeń, który jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub finalistą olimpiady przedmiotowej;
- kryteria oceny wypowiedzi ustnej: zawartość merytoryczna, uzasadnianie wypowiedzi, stosowanie poprawnej terminologii, sposób prezentacji – umiejętność formułowania myśli;
- kryteria oceny pracy domowej: poprawność merytoryczna, estetyka i przejrzystość zapisu, w przypadku zadań obliczeniowych zapisanie danych i niewiadomych zadania oraz odpowiedzi;
- kryteria oceny zeszytu przedmiotowego: estetyka i merytoryczność zapisów;
- kryteria oceny pracy w grupie:
- organizacja grupy: akceptowanie powierzonych ról,
- organizacja pracy w grupie: akceptowanie ustalonych zasad, współudział w podejmowaniu decyzji, dbałość o jakość pracy,
- komunikacja w grupie: zwięzłe przedstawianie opinii, uważne słuchania innych, zadawanie pytań i wyjaśnianie wątpliwości,
- przedstawianie rezultatów pracy grupy: produkt pracy w grupie, sposób prezentacji, zainteresowanie innych uczniów,
np. doświadczenia fizyczne: plan doświadczenia, właściwy dobór przyrządów pomiarowych, sposób przeprowadzania doświadczenia, sformułowanie obserwacji i wniosków z doświadczenia,
- kryteria oceny pracy twórczej: poprawność merytoryczna,
- referaty: oryginalność pomysłu, różnorodność form (rysunki, modele, wykresy), dobór literatury popularnonaukowej, sposób prezentacji, wykorzystanie sprzętu multimedialnego, samodzielność.
Informowanie uczniów i rodziców o postępach w nauce
- informacje dotyczące osiągnięć ucznia przekazywane są opiekunom prawnym podczas konsultacji, zebrań oraz za pośrednictwem dziennika elektronicznego, a w sytuacjach szczególnych dodatkowo w terminie ustalonym z nauczycielem;
- nauczyciel przekazuje informacje o ocenie:
uczniowi – jako komentarz do każdej oceny, wyjaśnienie, uzasadnienie, wskazówki do dalszej pracy;
rodzicom – jako informację o aktualnym rozwoju dziecka, jego uzdolnieniach i trudnościach.
- Zasada częstotliwości i rytmiczności
- kartkówka – nie mniej niż dwie w semestrze;
- sprawdzian – po każdym dziale nauczania;
- testy diagnostyczne – co najmniej dwa w cyklu kształcenia;
- praca i aktywność na lekcji – co najmniej raz w semestrze;
- odpowiedź ustna – co najmniej raz w roku;
- praca projektowa – co najmniej jedna w cyklu nauczania;
- praca domowa – co najmniej raz w semestrze;
- prowadzenie dokumentacji na lekcji – w miarę możliwości;
- twórcze rozwiązywanie problemów – w miarę możliwości;
- zadania dodatkowe, np. referat, prezentacji i in. – w miarę możliwości;
- praca twórcza indywidualna lub grupowa – co najmniej raz w semestrze;
- inne wynikające ze specyfiki przedmiotu – w miarę możliwości.
- Ustalana na bieżąco
- Zasady poprawiania ocen, nieprzygotowanie do lekcji
- sprawdziany – w ciągu 2 tygodni od daty ich otrzymania (opublikowania);
- kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe – mogą być poprawione w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem.
- nieobecny na pisemnych formach sprawdzających uczeń zobowiązany jest do ich zaliczenia w terminie ustalonym z nauczycielem;
- nienapisanie form pisemnych w ustalonym terminie skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej;
- uczeń ma prawo do jednorazowego nieprzygotowania do lekcji oraz braku zadania domowego w ciągu semestru, co powinien zgłosić przed lekcją; brak zgłoszenia tego faktu może skutkować oceną niedostateczną;
- brak zadania domowego lub zeszytu ma wpływ na ocenę śródroczną i roczną.
Uczeń ma prawo do poprawiania oceny cząstkowej w terminie ustalonym z nauczycielem.