PSO
Treść
Historia
Przedmiotowy system oceniania w klasach IV-VII Szkoły Podstawowej nr 19
I Ogólne zasady oceniania
- Na lekcję historii uczeń przynosi: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt przedmiotowy oraz przybory do pisania.
- Uczeń zobowiązany jest przygotować się do każdej lekcji (utrwalić wiadomości i umiejętności z ostatnich trzech lekcji, wykonać ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń dotyczące omówionego tematu, odrobić zadanie domowe).
- Przy ocenianiu ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia.
- Ocenie podlegają: sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, zadania domowe i zadania zlecone przez nauczyciela, aktywność ucznia na lekcji.
- Sprawdziany są:
- zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem
- poprzedzane są lekcją powtórzeniową.
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie musi go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Każdy sprawdzian uczeń ma prawo poprawić w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia pracę tylko raz, a ocena uzyskana na poprawie jest oceną końcową ze sprawdzianu.
- Uczeń, który nie był w szkole ma obowiązek uzupełnić wiadomości, zeszyt przedmiotowy oraz zeszyt ćwiczeń.
- Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń może być zwolniony z obowiązku pisania sprawdzianu, kartkówki, odpowiedzi ustnej obejmujących materiał zrealizowany w trakcie jego nieobecności.
- Kartkówki nie muszą być zapowiadane i dotyczą trzech ostatnich lekcji.
- Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie się: brak zeszytu ćwiczeń, brak zeszytu przedmiotowego, brak zadania domowego, niegotowość do odpowiedzi. Po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
- Aktywność na lekcji jest nagradzana „plusami”. Za 3 zgromadzone plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: udział w dyskusji, częste zgłaszanie się i udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywną pracę w grupach. Analogicznie: za brak pracy i aktywności na lekcji czy zadania domowego uczeń otrzymuje minusy. Za trzy zgromadzone minusy uczeń otrzymuję ocenę niedostateczną.
- Punkty uzyskane na sprawdzianach są przeliczane na stopnie wg następującej skali:
100% celujący (6)
99% - 90% bardzo dobry (5)
89% - 75% dobry (4)
74% - 55% dostateczny (3)
54% - 35% dopuszczający (2)
34% - 0% niedostateczny (1)
- Podana skala nie dotyczy sprawdzianów zewnętrznych.
II. Klasyfikacja śródroczna i roczna
- Ocenę semestralną i roczną wystawia nauczyciel wstępnie (ołówkiem) na 1 miesiąc przed radą klasyfikacyjną i ostatecznie (długopisem) na 7 dni przed terminem klasyfikacji.
- O postępach/ trudnościach w nauce uczniowie są informowani na bieżąco. Rodzice zainteresowani postępami w nauce swoich dzieci mogą uzyskać informacje podczas zebrań i konsultacji.
- O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców i wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną i roczną.
- Na wystawioną ocenę semestralną i roczną mają wpływ oceny za : umiejętności, systematyczną pracę, wiedzę i udział w konkursach.
- Ocenę roczną wystawia się na podstawie ocen uzyskanych w ciągu całego roku, decydujący wpływ na ocenę semestralną i roczną mają oceny ze sprawdzianów.
- Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria oceny bardzo dobrej i osiągnął sukcesy w konkursach historycznych na szczeblu pozaszkolnym, posiada wiedzę wykraczającą poza program i potrafi ją zaprezentować.
III. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie na lekcjach historii:
- posługiwanie się mapą, atlasem historycznym, osią czasu,
- analizowanie tekstów źródłowych,
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń,
- zaangażowanie i wkład pracy ucznia,
- odpowiedzi ustne,
- integracja wiedzy historycznej uzyskanej z różnych źródeł,
- ujmowanie treści historycznych w związki przyczynowo -skutkowe,
- dostrzeganie związków teraźniejszości z przeszłością oraz ciągłości rozwoju kulturalnego i cywilizacyjnego,
- tworzenie narracji opartej na treściach historycznych, z uwzględnieniem pojęcia czasu, przestrzeni, ciągłości
i zmiany,
- stosowanie pojęć historycznych w opisywaniu i wyjaśnianiu wydarzeń historycznych,
- odczytywanie i opisywanie różnorodnych źródeł informacji oraz dokonywanie ich selekcji i oceny przydatności do rozwiązywania rozmaitych zadań,
- stawianie pytań oraz formułowanie własnego stanowiska,
- angażowanie ucznia w działania na rzecz rozwiązywania problemów i zadań w najbliższym otoczeniu i środowisku lokalnym,
- odczytywanie związków łączących tradycję rodzinną z tradycjami regionu, odczuwanie więzi ze wspólnotą lokalną, narodową, europejską i globalną.
Opracował: Wojciech Kopiński – nauczyciel historii