PSO
Treść
TECHNIKA
Przedmiotowy system oceniania w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej nr 19
I. Ogólne zasady oceniania
- Na lekcję techniki uczeń przynosi: podręcznik, zeszyt przedmiotowy, materiały i przybory niezbędne do prac praktycznych.
- Uczeń zobowiązany jest przygotować się do każdej lekcji (utrwalić wiadomości i umiejętności
z ostatniej lekcji, odrobić zadanie domowe).
- Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę na:
- indywidualny wkład pracy ucznia potrzebny do realizacji określonych prac wytwórczych.
- zaangażowanie ucznia w działania praktyczne,
- umiejętność posługiwania się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w sytuacjach
praktycznych
- umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji
4. Ocenianiu podlega:
- wiedza teoretyczna objęta programem,
- zastosowanie wiadomości teoretycznych w praktyce,
- estetyka rysunków i innych prac,
- umiejętność pracy w zespole,
5. Formy aktywności ucznia podlegające ocenie:
- sprawdzian praktyczny i teoretyczny
- ćwiczenia praktyczne,
- odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie ucznia do zajęć,
- zadanie domowe
- aktywność, w tym udział w konkursach.
- Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nie przygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie się: brak materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonania zadań praktycznych, brak zeszytu przedmiotowego, brak zadania domowego, brak gotowości do odpowiedzi. Po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje za brak przygotowania „minus”.
- Aktywność na lekcji jest nagradzana „plusami”. Uczeń otrzymuje „+”z aktywności na lekcji za: a) właściwe wykonywanie ćwiczeń i zadań w trakcie lekcji, b) udział w dyskusji, szybkość i trafność spostrzeżeń, c) dodatkowe przygotowanie materiałów do lekcji, d) umiejętność współpracy w grupie, e) pomoc kolegom w przyswajaniu wiedzy i umiejętności technicznych,
f) wykonanie pomocy do pracowni.
Uczeń otrzymuje „-” za brak aktywności na lekcji za:
a) zajmowanie się czynnościami niezwiązanymi z realizowanym tematem, b) przeszkadzanie innym uczniom w pracy, c) brak materiałów i przyborów do pracy d) nie uporządkowanie własnego stanowiska pracy.
Sposób przeliczenia „+” i „ -” na oceny:
a) cztery „+” to ocena bardzo dobra, b) trzy „+” i jeden „-” to ocena dobra, c) dwa „+”i dwa „-”to ocena dostateczna, d) jeden „+” i trzy „-” to ocena dopuszczająca, e) cztery „-” to ocena niedostateczna.
- Uczeń, który nie był w szkole ma obowiązek uzupełnić wiadomości i wykonać prace praktyczne.
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie musi go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Każdy sprawdzian uczeń ma prawo poprawić w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia pracę tylko raz.
10. Sprawdziany są zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
11. Kartkówki nie muszą być zapowiadane i dotyczą dwóch ostatnich lekcji.
II. Klasyfikacja śródroczna i roczna
- cenę semestralną i roczną wystawia nauczyciel wstępnie (ołówkiem) na 1 miesiąc przed radą klasyfikacyjną i ostatecznie (długopisem) na 7 dni przed terminem klasyfikacji.
- O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców i wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną i roczną.
- Na wystawioną ocenę semestralną i roczną mają wpływ oceny za : umiejętności, systematyczną pracę, wiedzę i udział w konkursach.
- Ocenę roczną wystawia się na podstawie ocen uzyskanych w ciągu całego roku, decydujący wpływ na ocenę semestralną i roczną mają oceny ze sprawdzianów.
- Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria oceny bardzo dobrej i osiągnął sukcesy w konkursach na szczeblu pozaszkolnym, posiada wiedzę wykraczającą poza program i potrafi ją zaprezentować.