PSO
Treść
PRZYRODA
Przedmiotowy system oceniania w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej nr 19
I Ogólne zasady oceniania
- Na lekcję przyrody uczeń przynosi: podręcznik, zeszyt przedmiotowy, ćwiczenia, jeśli są wymagane oraz przybory do pisania i rysowania.
- Uczeń zobowiązany jest przygotować się do każdej lekcji (utrwalić wiadomości i umiejętności z ostatnich trzech lekcji, wykonać ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń dotyczące omówionego tematu, odrobić zadanie domowe).
- Przy ocenianiu ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia.
- Ocenie podlegają różne formy pracy, które mają określoną wagę:
- Udział w konkursach pozaszkolnych (powiatowy, wojewódzki, ogólnopolski) - waga 5
- Sprawdziany - waga 4
- Kartkówki - waga 3 lub 2
- Projekty i inne prace długoterminowe (albumy, zielniki, plakaty, gazetki) – waga 2
- Odpowiedzi ustne, zadania domowe, aktywność indywidualna i grupowa ucznia na lekcji - waga 1 prace długoterminowe (albumy, zielniki, plakaty, gazetki)
- Sprawdziany są:
- zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem z wpisem do dziennika
- poprzedzane są lekcją powtórzeniową.
Uczeń nieobecny na sprawdzianie musi go napisać w ciągu 2 tygodni, po przyjściu do szkoły w uzgodnionym z nauczycielem terminie. W przypadku ponownej nieobecności ucznia w ustalonym terminie uczeń pisze sprawdzian po powrocie do szkoły. Zaliczenie polega na pisaniu sprawdzianu o tym samym stopniu trudności. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczania zaległego sprawdzianu.
- Nienapisanie zaległego sprawdzianu w ustalonym terminie skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej do dziennika.
- Każdy sprawdzian i kartkówkę uczeń ma prawo poprawić w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia pracę tylko raz.
- Uczeń, który nie był w szkole ma obowiązek uzupełnić wiadomości i zeszyt przedmiotowy.
- Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń może być zwolniony z obowiązku pisania sprawdzianu, kartkówki, odpowiedzi ustnej obejmujących materiał zrealizowany w trakcie jego nieobecności.
- Kartkówki nie muszą być zapowiadane i dotyczą trzech ostatnich lekcji.
- Uczeń ma prawo do jednorazowego zgłoszenia braku zadania domowego oraz dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia ustnego nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie rozumie się: brak zeszytu ćwiczeń, brak zeszytu przedmiotowego, brak zadania domowego, niegotowość do odpowiedzi. Po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
- Aktywność na lekcji jest nagradzana „plusami” 5x “ + “ to ocena bdb, oraz minusami 5x”-” to ocena niedostateczna
- Punkty uzyskane na sprawdzianach i kartkówkach są przeliczane na stopnie wg następującej skali:
100% lub/i zadanie dodatkowe (do decyzji nauczyciela) celujący
99% - 90% bardzo dobry
89 % - 75% dobry
74 % - 50% dostateczny
49% - 30% dopuszczający
29% - 0% niedostateczna
- Podana skala nie dotyczy sprawdzianów zewnętrznych.
II. Klasyfikacja śródroczna i roczna
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej uwzględnia się średnią ważoną.
- Ocenę semestralną i roczną wystawia nauczyciel wstępnie (ołówkiem) na 1 miesiąc przed radą klasyfikacyjną i ostatecznie (długopisem) na 7 dni przed terminem klasyfikacji.
- O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców i wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną i roczną.
-
Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria oceny bardzo dobrej (w pełni opanował materiał programowy) i osiągnął sukcesy w konkursach przyrodniczych, krajoznawczych, ekologicznych na szczeblu co najmniej powiatowym oraz posiada wiedzę wykraczającą poza program i potrafi ją zaprezentować.
III. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie na lekcjach przyrody:
- zapamiętywanie i rozumienie wiadomości o:
prawach rządzących przyrodą, zjawiskach występujących w przyrodzie, relacjach między organizmami i środowiskiem, podstawowych cechach budowy organizmów żywych, funkcjonowaniu organizmu człowieka, konieczności ochrony środowiska
- praktyczne stosowanie umiejętności:
prowadzenia obserwacji, prostych doświadczeń i wnioskowania, rozpoznawania niektórych gatunków fauny i flory,
posługiwania się planem, mapą i globusem, posługiwania się prostymi przyrządami pomiarowymi, poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji, logicznego myślenia, analizowania
- samodzielne projektowanie i prezentowanie wyników swojej pracy
- aktywność indywidualna i grupowa na lekcjach
IV. Komunikowanie wyników nauczania:
- Nauczyciel po sprawdzeniu prac pisemnych informuje uczniów o ocenie, pokazuje uczniom prace, omawia je i ustala sposób dokonania poprawy błędów.
- Informacje o osiągnięciach uczniów przekazywane są rodzicom na zebraniach i podczas konsultacji.