PSO
Treść
Przedmiotowy System Oceniania
MATEMATYKA
w kl. 4 – 8 Szkoły Podstawowej nr 19
(nauka stacjonarna)
Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Przedmiotowy System Oceniania jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania w Szkole Podstawowej Nr 19.
I. Ogólne zasady oceniania.
- Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
- Prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.
- Prace klasowe są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
- Krótkie sprawdziany (kartkówki) nie muszą być zapowiadane, a poprawa ich zależy od decyzji nauczyciela.
- Uczeń nieobecny na pracy klasowej lub sprawdzianie musi je napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
- Każdą pracę klasową, napisaną na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia, można poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia pracę tylko raz . W dzienniku elektronicznym wpisuje się dwie oceny: pierwotną i poprawioną.
- Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej jednego tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień (nie dotyczy prac klasowych).
- Uczeń ma prawo do trzykrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy: brak zeszytu, brak zeszytu ćwiczeń, brak pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
- Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
- Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.
- Aktywność na lekcji może być nagradzana „plusami”. Za 5 zgromadzonych plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy : częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywna pracę w grupach.
- W przypadku braku pracy na lekcji uczeń otrzymuje minusy. Za pięć zgromadzonych minusów uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Wszystkie formy aktywności ucznia oceniane są w skali stopniowej. Punkty uzyskane z prac klasowych i sprawdzianów przeliczane są na stopnie wg następującej skali:
100%+ zadanie dodatkowe* celujący
99% - 90% bardzo dobry
89% - 75% dobry
74% - 50% dostateczny
49% - 33% dopuszczający
32% - 0% niedostateczny
Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.
14. Każdej kategorii ocen przyporządkowana jest waga :
- sprawdzian - 5
- kartkówka i odpowiedź ustna - 3
- zadanie domowe - 1
W przypadku oceny innych aktywności, nauczyciel indywidualnie ustala ich wagi.
15. Przy wystawianiu ocen na koniec semestru/roku brane są pod uwagę:
- średnia ważona uzyskanych ocen,
- przygotowanie ucznia do lekcji,
- zaangażowanie ucznia,
- umiejętność współpracy w zespole,
- pomoc koleżeńska,
- udział w konkursie zakończony sukcesem,
- rozwiązywanie zadań dodatkowych.
II. Obszary aktywności.
Na lekcjach matematyki oceniane są następujące obszary aktywności ucznia:
- Rozumienie pojęć matematycznych i znajomość ich definicji.
- Znajomość poznanych twierdzeń.
- Prowadzenie rozumowań.
- Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem poznanych metod.
- Posługiwanie się symboliką i językiem matematyki.
- Analizowanie tekstów w stylu matematycznym.
- Stosowanie wiedzy przedmiotowej w rozwiązywaniu problemów pozamatematycznych.
- Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.
- Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.
III. Komunikowanie wyników.
- Nauczyciel po sprawdzeniu prac pisemnych informuje uczniów o ocenie, pokazuje uczniom prace, omawia je i ustala sposób dokonania poprawy błędów.
- Informacje o osiągnięciach uczniów przekazywane są rodzicom na zebraniach i podczas konsultacji z rodzicami.
IV. Kryteria oceny semestralnej i rocznej.
- Ocenę semestralna (roczną) wystawia nauczyciel najpóźniej na 7 dni przed terminem klasyfikacji semestralnej (rocznej).
- O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją.
- Na ocenę semestralną (roczną) mają wpływ:
Wiedza i umiejętności
- prace klasowe
- kartkówki
- odpowiedzi ustne
Praca
- prace domowe
- aktywność
- przygotowanie do lekcji
- prace dodatkowe
Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanych ocen w ciągu całego roku. Oceny: śródroczna i roczna nie muszą być średnią proponowaną przez dziennik elektroniczny Librus
(nauka zdalna)
Zasady oceniania na czas zdalnego kształcenia - aneks do PSO z matematyki.
- Lekcje odbywają się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Nauczyciel udostępnia uczniom zadania, określa terminy i warunki zaliczenia.
- Uczniowie przekazują wykonane zadania w ustalonej z nauczycielem formie.
- Kontakt nauczyciela z rodzicem za pomocą:
- dziennika elektronicznego Librus;
- Kontakt nauczyciela z uczniem za pomocą:
- dziennika elektronicznego Librus;
- MS Teams
- Ocenie podlega:
- aktywna i systematyczna praca ucznia;
- poprawność rozwiązanych zadań;
- zadania dodatkowe (dla chętnych).
- Nauczyciel informuje ucznia o otrzymanych ocenach drogą elektroniczną:
- ocena w dzienniku elektronicznym;
- ocena opisowa w formie krótkiej informacji zwrotnej.
- Aktywność ucznia:
- systematyczne odbieranie wiadomości w dzienniku elektronicznym i poczcie elektronicznej;
- przesyłanie plików z rozwiązaniami zadań na adres wskazany przez nauczyciela w określonym terminie;
- rozwiązywanie różnorodnych form quizów i testów;
- rozwiązywanie zadań dodatkowych.
- Kryteria na poszczególne oceny pozostają bez zmian.
- W przypadku gdy uczeń nie wykazuje aktywności ( z zachowaniem odpowiedniej kolejności) :
- uczeń otrzymuje ‘0’ w dzienniku elektronicznym (gdy dana aktywność jest obowiązkowa i podlega ocenie)
- nauczyciel informuje rodzica;
- kontaktuje się z wychowawcą;
- informuje dyrektora szkoły.
- Jeżeli ustalone przyczyny są techniczne lub związane z obecną sytuacją, uczeń ma możliwość uzyskania dodatkowego terminu uzupełnienia zaległości i poprawienia ocen. Jeżeli przyczyna jest inna, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- W przypadku pojawienia się trudności (o których mowa w pkt. 10e) prosimy niezwłocznie poinformować:
- drogą internetową: wychowawcę;
- telefonicznie: telefon do sekretariatu szkoły 71 798 69 30
- Zespół nauczycieli matematyki zastrzega sobie prawo do weryfikacji zasad w miarę zmiany sytuacji w kraju i nowych rozporządzeń MEN.