Zasady oceniania
Treść
Przedmiotowy system oceniania w klasach VII – VIII
-
Na lekcję uczeń jest zobowiązany przynieść obłożony podręcznik, ćwiczenia, zeszyt przedmiotowy oraz wskazane przez nauczyciela materiały.
-
Uczeń przygotowuje się do każdej lekcji (powinien utrwalić umiejętności i wiadomości z ostatnich 3 lekcji, wykonać ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń dotyczące omówionego tematu, odrobić zadanie domowe).
-
Przy ocenianiu ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce, nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia.
-
Uczeń, który był nieobecny na lekcji, jest zobowiązany uzupełnić wiadomości.
-
Ocenie podlegają sprawdziany (zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem) o terminie sprawdzianu i zakresie wiadomości uczeń jest informowany z tygodniowym wyprzedzeniem poprzez wpis do zeszytu przedmiotowego, kartkówki, odpowiedzi ustne, zadania domowe, aktywność ucznia na lekcjach.
-
Uczeń nieobecny na sprawdzianie powinien go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem (nie później jednak, niż 2 tygodnie po powrocie do szkoły).
-
Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej lub dopuszczającej ze sprawdzianu we wskazanym przez nauczyciela terminie. Chęć poprawy musi zgłosić w ciągu tygodnia po uzyskaniu wiadomości ocenie.
-
Kartkówki nie muszą być zapowiedziane i dotyczą trzech ostatnich lekcji. lub słówek wskazanych przez nauczyciela.
-
Uczeń ma prawo do trzykrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji, co nie zwalnia go z pracy na tej lekcji. Nieprzygotowanie zapisywane będzie w dzienniku przy pomocy liter np. Nieprzygotowanie należy zgłosić przed rozpoczęciem zajęć. Po wykorzystaniu limitu za każde następne nieprzygotowanie do lekcji (brak podręcznika, ćwiczeń, zeszytu, zadania domowego) uczeń otrzymuje od 2 minusów do oceny niedostatecznej. Nieprzygotowanie nie może dotyczyć zapowiedzianych sprawdzianów.
-
Za pozytywną aktywność na lekcji oraz za odrobione zadanie domowe i prawidłowo wypełnione ćwiczenia uczeń otrzymuje plusy (od 1 do 3) lub ocenę bardzo dobrą.
-
Za brak pracy oraz uwagi na lekcji, a także za brak zadania domowego, ćwiczeń, zeszytu przedmiotowego i podręcznika uczeń otrzymuje minusy (od 1 do 3) oraz w niektórych przypadkach ocenę niedostateczną.
-
Wszystkie plusy i minusy składają się na oceny w sposób następujący:
++++++ = 5 +++++ - = -5 ++++ - - = 4 +++ - - - = 3
++ - - - - = 2 + - - - - - = +1 - - - - - - = 1
Uczniowie są informowani na bieżąco o otrzymaniu plusów lub minusów i wynikających z tego ocenach. Do dziennika wpisywane są oceny według wyżej podanego wzoru.
-
Ocenę roczną wystawia się na podstawie ocen uzyskanych w ciągu całego roku szkolnego, a składają się na nią: oceny za sprawdzianów, odpowiedzi ustne, kartkówki, zadania domowe, wypełnione ćwiczenia oraz za uwagę, aktywność na lekcjach.
-
Oceny ze sprawdzianów i kartkówek.
Sprawdziany i kartkówki oceniane są wg. następującej skali:
100% |
- |
celujący |
99%-93% |
- |
bardzo dobry |
92%- 90% |
- |
bardzo dobry – |
89%- 86% |
- |
dobry + |
85%- 73% |
- |
dobry |
72%-69% |
- |
dobry- |
68%-66% |
- |
dostateczny + |
65%-53% |
- |
dostateczny |
52%-50% |
- |
dostateczny - |
49%-47% |
- |
dopuszczający + |
46%-30% |
- |
dopuszczający |
Poniżej 30% |
- |
niedostateczny |
Ocenę celującą ze sprawdzianu może otrzymać uczeń, który uzyskał liczbę punktów przewidzianą na ocenę bardzo dobrą oraz prawidłowo wykonał zadanie dodatkowe. Jeżeli uczeń wykona zadanie dodatkowe na ocenę celującą a jego ocena ze sprawdzianu nie jest b.dobrą, to jego ocen ze sprawdzianu ulega maksymalnie podwyższeniu o jeden stopień.
-
Oceny śródroczne i roczne są wystawiane wg. następujących kryteriów:
Powyżej 5,4 |
- |
celujący |
4,75-5,4 |
- |
bardzo dobry |
3,75- 4,74 |
- |
dobry |
2,75- 3,74 |
- |
dostateczny |
1,75- 2,74 |
- |
dopuszczający |
Poniżej 1,75 |
- |
niedostateczny |
Laureaci konkursów z języka niemieckiego o zasięgu co najmniej miejskim, otrzymują ocenę roczną lub śródroczną celującą.
Kryteria ocen klasyfikacyjnych (śródrocznych i rocznych).
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
Z trudem komunikuje się w języku obcym
-
Wymowa i intonacja uniemożliwiają zrozumienie
-
Nie rozumie poleceń nauczyciela
-
Nie potrafi wychwycić konkretnej informacji w słuchanym tekście
-
Nie potrafi poprawnie czytać
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
-
Czasami potrafi przekazać wiadomość, jednak słownictwo ma ograniczone, a wzorce intonacyjne i wymowa nie są wystarczająco spójne
-
Mówi z dużym wahaniem
-
Rzadko umie włączyć się do rozmowy i wyrazić swoje zdanie
-
Rozumie jedynie proste polecenia nauczyciela
-
Rozumie tylko kluczowe informacje w tekstach i rozmowach
-
Czyta niezbyt poprawnie uprzednio przygotowany tekst
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
Potrafi przekazać wiadomość, jednak słownictwo ma dość ograniczone, a wzorce intonacyjne i wymowa nie są wystarczająco spójne
-
Mówi niezbyt spójnie, z pewnym wahaniem
-
Czasami umie włączyć się do rozmowy i wyrazić swoje zdanie
-
Rozumie część poleceń nauczyciela
-
Rozumie część spotykanych w życiu codziennym słów
-
Czasami potrafi wychwycić konkretną informację w słuchanym tekście
-
Czasami domyśla się intencji rozmówcy
-
Czyta niezbyt płynnie, nie wszystko rozumie, popełnia błędy w wymowie i intonacji
-
Czasami potrafi odszukać konkretną informację w czytanym tekście
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
Potrafi skutecznie przekazać wiadomość, przy użyciu dość bogatego słownictwa, wzorców intonacyjnych i dość dobrej wymowy
-
Mówi dość spójnie, z pewnym wahaniem
-
Zwykle umie włączyć się do rozmowy i wyrazić swoje zdanie
-
Rozumie większość poleceń nauczyciela
-
Rozumie większość spotykanych w życiu codziennym słów
-
Zwykle potrafi wychwycić konkretna informację w słuchanym tekście
-
Zwykle domyśla się intencji rozmówcy
-
Czyta dość płynnie, ze zrozumieniem z dość dobrą wymową i intonacją
-
Zwykle potrafi odszukać konkretną informację w czytanym tekście
-
Zwykle potrafi wyłonić komunikat, nie bacząc na obecność nieopanowanych jeszcze struktur gramatycznych
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
Potrafi prawie bezbłędnie przekazać wiadomość przy użyciu bogatego słownictwa, wzorców intonacyjnych i bardzo dobrej wymowy
-
Mówi spójnie, prawie bez wahania
-
Prawie zawsze umie włączyć się do wymowy i wyrazić swoje zdanie
-
Rozumie polecenia nauczyciela
-
Rozumie spotykane w życiu codziennym słowa
-
Prawie zawsze potrafi wychwycić konkretną informację w słuchanym tekście
-
Domyśla się intencji rozmówcy
-
Czyta płynnie ze zrozumieniem, z dobrą wymową i intonacją
-
Prawie zawsze potrafi odszukać konkretną informację w czytanym tekście
-
Prawie zawsze potrafi wyłonić komunikat, nie bacząc na obecność nieopanowanych jeszcze struktur gramatycznych.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-
Potrafi bezbłędnie przekazać wiadomość przy użyciu bogatego słownictwa, wzorców intonacyjnych i bardzo dobrej wymowy
-
Mówi spójnie, bez wahania
-
Umie w naturalny sposób włączyć się do wymowy i wyrazić swoje zdanie
-
.Rozumie polecenia nauczyciela
-
Rozumie powszechnie spotykane w życiu codziennym słowa
-
Potrafi wychwycić konkretną informację w słuchanym tekście
-
Domyśla się intencji rozmówcy
-
Czyta płynnie ze zrozumieniem, z bardzo dobrą wymową i intonacją
-
Potrafi odszukać konkretną informację w czytanym tekście
-
Potrafi wyłonić komunikat, nie bacząc na obecność nieopanowanych jeszcze struktur gramatycznych.
-
Przy ocenianiu ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia.