Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7

Przyroda

PSO

PRZYRODA

Przedmiotowy system oceniania w klasach IV-VI Szkoły Podstawowej nr 19

 

I Ogólne zasady oceniania

  1. Na lekcję przyrody uczeń przynosi: podręcznik, zeszyt przedmiotowy, ćwiczenia, jeśli są wymagane oraz przybory do pisania i rysowania.
  2. Uczeń zobowiązany jest przygotować się do każdej lekcji (utrwalić wiadomości i umiejętności z ostatnich trzech lekcji, wykonać ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń dotyczące omówionego tematu, odrobić zadanie domowe).
  3. Przy ocenianiu ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia.
  4. Ocenie podlegają różne formy pracy, które mają określoną wagę:
    1. Udział w konkursach pozaszkolnych (powiatowy, wojewódzki, ogólnopolski) - waga 5
    2. Sprawdziany - waga 4
    3. Kartkówki -   waga 3 lub 2
    4. Projekty i inne prace długoterminowe (albumy, zielniki, plakaty, gazetki) – waga 2
    5. Odpowiedzi ustne, zadania domowe, aktywność indywidualna i grupowa ucznia na lekcji - waga 1 prace długoterminowe (albumy, zielniki, plakaty, gazetki)
  5. Sprawdziany są:
  • zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem z wpisem do dziennika
  • poprzedzane są lekcją powtórzeniową.

Uczeń nieobecny na sprawdzianie musi go napisać w ciągu 2 tygodni, po przyjściu do szkoły w uzgodnionym z nauczycielem terminie. W przypadku ponownej nieobecności ucznia w ustalonym terminie uczeń pisze sprawdzian po powrocie do szkoły. Zaliczenie polega na pisaniu sprawdzianu o tym samym stopniu trudności. W sytuacjach uzasadnionych nauczyciel może zwolnić ucznia z zaliczania zaległego sprawdzianu.

  1. Nienapisanie zaległego sprawdzianu w ustalonym terminie skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej do dziennika.
  2. Każdy sprawdzian i kartkówkę uczeń ma prawo poprawić w ciągu 2 tygodni od dnia podania informacji o ocenach. Uczeń poprawia pracę tylko raz.
  3. Uczeń, który nie był w szkole ma obowiązek uzupełnić wiadomości i zeszyt przedmiotowy.
  4. Po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń może być zwolniony z obowiązku pisania sprawdzianu, kartkówki, odpowiedzi ustnej obejmujących materiał zrealizowany w trakcie jego nieobecności.
  5. Kartkówki nie muszą być zapowiadane i dotyczą trzech ostatnich lekcji.
  6. Uczeń ma prawo do jednorazowego zgłoszenia braku zadania domowego oraz dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia ustnego nieprzygotowania się do lekcji. Przez nieprzygotowanie rozumie się: brak zeszytu ćwiczeń, brak zeszytu przedmiotowego, brak zadania domowego, niegotowość do odpowiedzi. Po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.
  7. Aktywność na lekcji jest nagradzana „plusami” 5x “ + “ to ocena bdb, oraz minusami  5x”-” to ocena niedostateczna 
  8. Punkty uzyskane na sprawdzianach i kartkówkach są przeliczane na stopnie wg następującej skali: 

 

100% lub/i zadanie dodatkowe (do decyzji nauczyciela) celujący

99% - 90%   bardzo dobry

89 % - 75%   dobry

74 % - 50%   dostateczny

49% - 30%    dopuszczający

29% - 0%      niedostateczna

 

  1. Podana skala nie dotyczy sprawdzianów zewnętrznych.

 

     II.  Klasyfikacja śródroczna i roczna

  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  2. Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej uwzględnia się średnią ważoną.
  3. Ocenę semestralną i roczną wystawia nauczyciel wstępnie (ołówkiem) na 1 miesiąc przed radą klasyfikacyjną i ostatecznie (długopisem) na 7 dni przed terminem klasyfikacji.
  4. O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców i wychowawcę klasy na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną i roczną.
  5. Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który spełnia kryteria oceny bardzo dobrej (w pełni opanował materiał programowy) i osiągnął sukcesy w konkursach przyrodniczych, krajoznawczych, ekologicznych na szczeblu co najmniej powiatowym oraz posiada wiedzę wykraczającą poza program i potrafi ją zaprezentować.

III. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie na lekcjach przyrody:

  1. zapamiętywanie i rozumienie wiadomości o:

prawach rządzących przyrodą, zjawiskach występujących w przyrodzie, relacjach między organizmami i środowiskiem, podstawowych cechach budowy organizmów żywych, funkcjonowaniu organizmu człowieka, konieczności ochrony środowiska

  1. praktyczne stosowanie umiejętności:

prowadzenia obserwacji, prostych doświadczeń i wnioskowania, rozpoznawania niektórych gatunków fauny i flory,

posługiwania się planem, mapą i globusem, posługiwania się prostymi przyrządami pomiarowymi, poszukiwania wiadomości w różnych źródłach informacji, logicznego myślenia, analizowania

  1. samodzielne projektowanie i prezentowanie wyników swojej pracy
  2. aktywność indywidualna i grupowa na lekcjach

 

IV. Komunikowanie wyników nauczania:

  1. Nauczyciel po sprawdzeniu prac pisemnych informuje uczniów o ocenie, pokazuje uczniom prace, omawia je i ustala sposób dokonania poprawy błędów.
  2. Informacje o osiągnięciach uczniów przekazywane są rodzicom na zebraniach i podczas konsultacji.

Aktualności

Kontakt

  • Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 we Wrocławiu
    ul. Koszykarska 2-4
    54-134 Wrocław
  • 71 798 69 30
    linie wewnętrzne:

    100- SEKRETARIAT
    102- wicedyrektor ds.PRZEDSZKOLA
    201-gr.1 202-gr.2 203-gr.3 204- gr.4
    103- wicedyrektor ds.SZKOŁY
    110- kierownik gospodarczy
    111- księgowość
    113- intendent
    130- biblioteka
    140- pedagog
    141- psycholog
    150- portiernia
    170- pielęgniarka
    200- pokój nauczycielski

    tel.fax 71 798 44 30






Galeria zdjęć