Przedmiotowe zasady oceniania z fizyki
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanego w szkole programu nauczania.
Zadania stawiane uczniom mają zróżnicowany poziom trudności i dają możliwość uzyskania wszystkich ocen.
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych stopni szkolnych
Spełnienie przez ucznia wymagań koniecznych (K) pozwala nauczycielowi wystawić stopień dopuszczający; koniecznych (K) i podstawowych (P) – stopień dostateczny; koniecznych (K), podstawowych (P) i rozszerzających (R) – stopień dobry; koniecznych (K), podstawowych (P), rozszerzających (R) i dopełniających (D) – stopień bardzo dobry. Stopień celujący uzyskuje uczeń, który spełnia pełne wymagania oraz podejmuje dodatkowe zadania, uczestniczy z sukcesem w konkursach przedmiotowych, jest twórczy i rozwiązuje zadania problemowe sposób niekonwencjonalny.
W ocenianiu dwupoziomowym wymagania konieczne (K) i podstawowe (P) stanowią poziom wymagań podstawowych (P); wymagania rozszerzające (R) i dopełniające (D) - poziom wymagań ponadpodstawowych (PP).
Obszary aktywności ucznia podlegające ocenianiu
Formy sprawdzania osiągnięć
Narzędzia i kryteria oceniania
Podstawą wystawienia oceny cząstkowej są wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne (podstawowe - P i ponadpodstawowe - PP).
(0% - 49%) P - ndst
(50% – 74 % ) P – dop
(75% – 100 %) P – dst
75% P + (50% – 74 % ) PP – db
75%P + (75% – 100 %) PP – bdb
Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który zrealizuje zadania zawarte w kontrakcie spisanym z nauczycielem, a podejmowane w sytuacji pozalekcyjnej, np. wykona miniprojekt fizyczny, pomoc dydaktyczną z fizyki, przygotuje i przedstawi prezentację multimedialną i in.
Roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną programowo najwyższą otrzymuje uczeń, który jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub finalistą olimpiady przedmiotowej;
np. doświadczenia fizyczne: plan doświadczenia, właściwy dobór przyrządów pomiarowych, sposób przeprowadzania doświadczenia, sformułowanie obserwacji i wniosków z doświadczenia,
Informowanie uczniów i rodziców o postępach w nauce
uczniowi – jako komentarz do każdej oceny, wyjaśnienie, uzasadnienie, wskazówki do dalszej pracy;
rodzicom – jako informację o aktualnym rozwoju dziecka, jego uzdolnieniach i trudnościach.
Uczeń ma prawo do poprawiania oceny cząstkowej w terminie ustalonym z nauczycielem.