Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7

Strony przedmiotu Fizyka

PSO

Przedmiotowe zasady oceniania z fizyki

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanego w szkole programu nauczania.

Zadania stawiane uczniom mają zróżnicowany poziom trudności i dają możliwość uzyskania wszystkich ocen.

  1. Zasada różnicowania wymagań

Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych stopni szkolnych

  1. Wykraczające  - uczeń umiejętnie stosuje i wykorzystuje wiadomości złożone, twórcze naukowo,  wąsko specjalistyczne; posługuje się nimi w sytuacjach problemowych; proponuje nietypowe rozwiązania; osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych lub międzyprzedmiotowych na szczeblu wojewódzkim lub ogólnokrajowym.
  2. Dopełniające – rozwiązuje trudniejsze zadania problemowe, np. przewidując rozwiązanie dzięki analizie podobnego problemu, udowadniając postawioną w problemie tezę, projektując serię doświadczeń; rozwiązuje trudniejsze zadania rachunkowe, stosując niezbędny aparat matematyczny, posługując się zapisem symbolicznym.
  3. Rozszerzające – uczeń wyjaśnia zjawiska fizyczne za pomocą praw przyrody; rozwiązuje zadania i problemy teoretyczne, stosując obliczenia; planuje i wykonuje doświadczenia, analizuje otrzymane wyniki oraz formułuje wnioski wynikające z doświadczeń, a następnie prezentuje swoją pracę na forum klasy; samodzielnie wyszukuje informacje w źródłach (np. książkach, czasopismach i Internecie) oraz ocenia krytycznie znalezione informacje.
  4. Podstawowe – uczeń rozróżnia i wymienia pojęcia fizyczne; rozróżnia i podaje treść (własnymi słowami) praw i zależności fizycznych; omawia przykłady zastosowań praw i zjawisk fizycznych;  rozwiązuje proste zadania, obliczając je dowolnym poprawnym sposobem; planuje i wykonuje proste doświadczenia; analizuje wyniki przeprowadzanych doświadczeń oraz formułuje wnioski z nich wynikające, a następnie prezentuje je; samodzielnie wyszukuje informacje na zadany temat we wskazanych źródłach informacji (np. książkach, czasopismach, Internecie), a następnie prezentuje wyniki swoich poszukiwań.
  5. Konieczne – uczeń rozróżnia i wymienia podstawowe pojęcia fizyczne; rozróżnia i podaje treść (własnymi słowami) podstawowych praw i zależności fizycznych; wymienia poznane przykłady zastosowań w życiu codziennym praw i zjawisk fizycznych; oblicza, korzystając z definicji, podstawowe wielkości fizyczne; samodzielnie wykonuje doświadczenia według instrukcji lub trudniejsze w grupach;  opisuje doświadczenia przeprowadzane na lekcji i w domu.

 

Spełnienie przez ucznia wymagań koniecznych (K) pozwala nauczycielowi wystawić stopień dopuszczający; koniecznych (K) i podstawowych (P)  – stopień dostateczny; koniecznych (K), podstawowych (P)    i rozszerzających (R) – stopień dobry;  koniecznych (K), podstawowych (P), rozszerzających (R) i dopełniających (D) – stopień bardzo dobry. Stopień celujący uzyskuje uczeń, który spełnia pełne wymagania oraz podejmuje dodatkowe zadania, uczestniczy z sukcesem w konkursach przedmiotowych, jest twórczy i rozwiązuje zadania problemowe sposób niekonwencjonalny.

W ocenianiu dwupoziomowym wymagania konieczne (K) i podstawowe (P) stanowią poziom wymagań podstawowych (P); wymagania rozszerzające (R) i dopełniające (D)  - poziom wymagań ponadpodstawowych (PP).

  1. Zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki przedmiotu

Obszary aktywności ucznia podlegające ocenianiu

  • Wiedza i umiejętności przedmiotowe
  • Aktywność na lekcjach
  • Praca w grupach
  • Wkład pracy i zaangażowanie w podejmowane działania
  • Wytwory ucznia: samodzielne referaty, prezentacje, pomoce do lekcji i in.

Formy sprawdzania osiągnięć

  • formy ustne: odpowiedzi ustne, aktywność na lekcjach;
  • pisemne: testy, sprawdziany, kartkówki, prace domowe, prowadzenie dokumentacji na lekcji;
  • zeszyt przedmiotowy;
  • praca twórcza indywidualna lub grupowa: doświadczenia fizyczne wykonywane wg instrukcji lub zaplanowane, np. w grupie, prezentacje i wyjaśnianie doświadczeń fizycznych, pomoce dydaktyczne wykonane przez ucznia, prezentacje multimedialne, dydaktyczne programy komputerowe, biblioteki komputerowe, wideoteki;
  • zadania dodatkowe: np. autoreferaty opracowane metodą projektów, infografika.
  1. Zasada jawności ocen i kryteriów

Narzędzia i kryteria oceniania

  • kryteria oceny testów, sprawdzianów, kartkówek

 

Podstawą wystawienia oceny cząstkowej są wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne (podstawowe - P i ponadpodstawowe - PP).

(0%  - 49%) P - ndst

(50% – 74 % ) P – dop

(75% – 100 %) P – dst

75% P + (50% – 74 % ) PP – db

75%P + (75% – 100 %) PP – bdb

Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który zrealizuje zadania zawarte w kontrakcie spisanym z nauczycielem, a podejmowane w sytuacji pozalekcyjnej, np. wykona miniprojekt fizyczny, pomoc dydaktyczną z fizyki, przygotuje i przedstawi prezentację multimedialną i in.

Roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną programowo najwyższą otrzymuje uczeń, który jest laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub finalistą olimpiady przedmiotowej;

  • kryteria oceny wypowiedzi ustnej: zawartość merytoryczna, uzasadnianie wypowiedzi, stosowanie poprawnej terminologii, sposób prezentacji – umiejętność formułowania myśli;
  • kryteria oceny pracy domowej: poprawność merytoryczna, estetyka i przejrzystość zapisu, w przypadku zadań obliczeniowych zapisanie danych i niewiadomych zadania oraz odpowiedzi;
  • kryteria oceny zeszytu przedmiotowego: estetyka i merytoryczność zapisów;
  • kryteria oceny pracy w grupie:
  • organizacja grupy: akceptowanie powierzonych ról,
  • organizacja pracy w grupie: akceptowanie ustalonych zasad, współudział w podejmowaniu decyzji, dbałość o jakość pracy,
  • komunikacja w grupie: zwięzłe przedstawianie opinii, uważne słuchania innych, zadawanie pytań i wyjaśnianie wątpliwości,
  • przedstawianie rezultatów pracy grupy: produkt pracy w grupie, sposób prezentacji, zainteresowanie innych uczniów,

np. doświadczenia fizyczne: plan doświadczenia, właściwy dobór przyrządów pomiarowych, sposób przeprowadzania doświadczenia, sformułowanie obserwacji i wniosków z doświadczenia,

  • kryteria oceny pracy twórczej: poprawność merytoryczna,
  • referaty: oryginalność pomysłu, różnorodność form (rysunki, modele, wykresy), dobór literatury popularnonaukowej, sposób prezentacji, wykorzystanie sprzętu multimedialnego, samodzielność.

 

Informowanie uczniów i rodziców o postępach w nauce

  • informacje dotyczące osiągnięć ucznia przekazywane są opiekunom prawnym podczas konsultacji, zebrań oraz za pośrednictwem dziennika elektronicznego, a w sytuacjach szczególnych dodatkowo w terminie ustalonym z nauczycielem;
  • nauczyciel przekazuje informacje o ocenie:

uczniowi – jako komentarz do każdej oceny, wyjaśnienie, uzasadnienie, wskazówki do dalszej pracy;

rodzicom – jako informację o aktualnym rozwoju dziecka, jego uzdolnieniach i trudnościach.

  1. Zasada częstotliwości i rytmiczności
  • kartkówka – nie mniej niż dwie w semestrze;
  • sprawdzian – po każdym dziale nauczania;
  • testy diagnostyczne – co najmniej dwa w cyklu kształcenia;
  • praca i aktywność na lekcji – co najmniej raz w semestrze;
  • odpowiedź ustna – co najmniej raz w roku;
  • praca projektowa – co najmniej jedna w cyklu nauczania;
  • praca domowa – co najmniej raz w semestrze;
  • prowadzenie dokumentacji na lekcji – w miarę możliwości;
  • twórcze rozwiązywanie problemów – w miarę możliwości;
  • zadania dodatkowe, np. referat, prezentacji i in. – w miarę możliwości;
  • praca twórcza indywidualna lub grupowa – co najmniej raz w semestrze;
  • inne wynikające ze specyfiki przedmiotu – w miarę możliwości.                               
  •   Ustalana na bieżąco
  1.  Zasady poprawiania ocen, nieprzygotowanie do lekcji
  • sprawdziany – w ciągu 2 tygodni od daty ich otrzymania (opublikowania);
  • kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe – mogą być poprawione w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem.
  • nieobecny na pisemnych formach sprawdzających uczeń zobowiązany jest do ich zaliczenia w terminie ustalonym z nauczycielem;
  • nienapisanie form pisemnych w ustalonym terminie skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej;
  • uczeń ma prawo do jednorazowego nieprzygotowania do lekcji oraz braku zadania domowego w ciągu semestru, co powinien zgłosić przed lekcją; brak zgłoszenia tego faktu może skutkować oceną niedostateczną;
  • brak zadania domowego lub zeszytu ma wpływ na ocenę śródroczną i roczną.

Uczeń ma prawo do poprawiania oceny cząstkowej w terminie ustalonym z nauczycielem.

Aktualności

Kontakt

  • Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 we Wrocławiu
    ul. Koszykarska 2-4
    54-134 Wrocław
  • 71 798 69 30
    linie wewnętrzne:

    100- SEKRETARIAT
    102- wicedyrektor ds.PRZEDSZKOLA
    201-gr.1 202-gr.2 203-gr.3 204- gr.4
    103- wicedyrektor ds.SZKOŁY
    110- kierownik gospodarczy
    111- księgowość
    113- intendent
    130- biblioteka
    140- pedagog
    141- psycholog
    150- portiernia
    170- pielęgniarka
    200- pokój nauczycielski

    tel.fax 71 798 44 30






Galeria zdjęć