Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7

O przedmiocie Nauczyciele Podstawa programowa PSO

Plastyka

PSO

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z PLASTYKI W KLASACH 4-7

Podczas ustalania oceny z plastyki szczególną uwagę zwraca się na wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć. Oprócz wiedzy i umiejętności równie ważna jest pozytywna postawa wobec przedmiotu, na którą składają się: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przynoszenie na lekcje odpowiednich materiałów i przyborów, przestrzeganie zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami, efektywne gospodarowanie czasem przeznaczonym na ćwiczenia plastyczne, a także zachowywanie porządku w swoim miejscu pracy –zarówno podczas zajęć, jak i po ich zakończeniu. Ocenie podlegają również zaangażowanie ucznia w konkursy plastyczne, udział w szkolnych i pozaszkolnych uroczystościach (przygotowywanie oprawy plastycznej imprez), uczestnictwo w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych, wykonywanie , przygotowywanie gazetek szkolnych lub informacji wzbogacających proces lekcyjny na podstawie różnych źródeł. Nauczyciel jawnie i w sposób konkretny określa kryteria oceniania. Wymagania brane pod uwagę podczas oceny ucznia: zgodność pracy z tematem lekcji, poprawność wykorzystanych układów kompozycyjnych, trafność doboru środków artystycznego wyrazu, umiejętność posługiwania się daną techniką plastyczną, pomysłowość w doborze materiałów i narzędzi, stosowanie niekonwencjonalnych, twórczych rozwiązań, oryginalność realizacji danego tematu oraz estetyka pracy

Ze względu na specyfikę przedmiotu oraz praktyczny charakter osiągania postępów, uczeń większość zadań, które są pracami realizuje na lekcji pod kierunkiem nauczyciela. Zakres prac związanych z realizacją formy wytwórczej dostosowuje do wyznaczonego czasu, dostępnych materiałów oraz własnych możliwości. Z uwagi na fakt, że nie wszyscy uczniowie mają zdolności manualne, nauczyciel prowadzący ocenia ucznia przede wszystkim za wkład pracy, zaangażowanie w wykonanie zadania, systematyczność, przygotowanie do lekcji, a w szczególności przynoszenie niezbędnych do wykonania prac materiałów.

1.Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych

Wymagania na poszczególne oceny:

Ocena niedostateczna Uczeń - lekceważy swoje obowiązki: nie przynosi wymaganych materiałów plastycznych; - nie uczestniczy w działaniach plastycznych; - nie wykonuje ćwiczeń i poleceń dotyczących wiedzy o sztuce; - biernie uczestniczy w lekcjach – nie bierze udziału w dyskusjach, pogadankach; - nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności objętych programem; - nie dba o organizację warsztatu i miejsca pracy; - nie wykazuje woli poprawy oceny.


 


 


 


 

Ocena dopuszczająca

Uczeń

- lekceważy swoje obowiązki: rzadko przynosi wymagane materiały plastyczne;

- niechętnie podejmuje działania plastyczne na lekcji; - nie jest zainteresowany przedmiotem: sporadycznie bierze czynny udział w lekcji; - nie wykonuje systematycznie ćwiczeń i poleceń dotyczących wiedzy o sztuce; - fragmentarycznie opanował wiadomości i umiejętności objęte programem; - nie dba o organizację warsztatu i miejsca pracy; - nie wykazuje woli uzupełnienia wiadomości i poprawy oceny.

Ocena dostateczna

Uczeń

- swoje obowiązki traktuje poważnie; najczęściej jest przygotowany do lekcji, przynosi wymagane materiały plastyczne; - mało aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie zawsze jest zainteresowany tym, co się dzieje na lekcji;

- dość systematycznie i w sposób poprawny wykonuje ćwiczenia i polecenia dotyczące wiedzy o sztuce;

- wykonuje prace plastyczne, najczęściej zgodnie z tematem i założeniami, ale na niskim poziomie osiągnięć (np. niedokończone, niedbałe); - organizuje swój warsztat i miejsce pracy w sposób umiarkowany; - posiada podstawowe wiadomości i umiejętności objęte programem.

 

Ocena dobra

Uczeń:

- poważnie traktuje swoje obowiązki; jest przygotowany do lekcji, przynosi wymagane materiały plastyczne; - jest zainteresowany lekcją i umiarkowanie zaangażowany w jej formy; - systematycznie wykonuje zadania dotyczące wiedzy o sztuce; - prace plastyczne wykonuje starannie i zgodnie z zadanym tematem i techniką wykonania; - samodzielnie organizuje sobie warsztat i miejsce pracy; - stosuje się do zasad regulaminu pracowni; - posługuje się wiadomościami i umiejętnościami objętymi programem w teorii i w praktyce.

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

- zawsze jest przygotowany do lekcji i posiada wszystkie potrzebne materiały; - z zaangażowaniem uczestniczy w różnorodnych formach lekcji: jest zainteresowany tematem, uczestniczy w dyskusjach; - potrafi pracować w grupie, odpowiedzialnie traktuje powierzone zadania; - zadania dotyczące wiedzy o sztuce wykonuje z pełną znajomością tematu; - wykonuje estetyczne prace plastyczne, zgodnie z tematem i zadaną techniką, wykazuje się umiejętnością celowego stosowania środków formalnych i oryginalnością; - posiada pełne wiadomości i umiejętności objęte programem;

- ma bardzo dobrze zorganizowany warsztat pracy, dba o porządek w miejscu pracy;

 

 

 

 

 

 

Ocena celująca

Uczeń:

- posiada pełne wiadomości i umiejętności objęte programem, uzupełniane

wiadomościami z różnych źródeł; - jest zawsze przygotowany do lekcji i posiada wszystkie potrzebne materiały; - w zauważalny sposób interesuje się sztuką: uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, bierze aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły;

- z zaangażowaniem uczestniczy w różnorodnych formach lekcji: bierze udział w dyskusjach, broni swoich poglądów, dostrzega analogie, z szacunkiem odnosi się do działalności twórczej kolegów;

- potrafi pracować w grupie, odpowiedzialnie traktuje powierzone zadania;

- przestrzega regulaminu pracowni plastycznej; - wykonuje oryginalne prace plastyczne, stosuje niekonwencjonalne rozwiązania w działaniach twórczych.

 

Ponadto uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, reprezentuje szkołę biorąc udział w wystawach, wernisażach lub innych imprezach artystycznych. Osiąga sukcesy w konkursach plastycznych. Wykazuje zaangażowanie i twórczą inicjatywę we wszelkich działaniach plastycznych na terenie szkoły oraz poza nią.

 

Rodzice, prawni opiekunowie i wychowawcy mają prawo do wglądu do prac plastycznych ucznia w szkole, w trakcie indywidualnego spotkania z nauczycielem na konsultacjach.

 

 

 

 

 

2.Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych

1. Ocenianiu podlegają:

Na plastyce nie ma kartkówek oraz sprawdzianów. Sprawdzane będzie w szczególności zaangażowanie i starania wkładane przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć oraz umiejętności. Wiedza sprawdzana będzie przy okazji wykonywania prac plastycznych różnymi technikami - oceniana będzie znajomość zasad danej techniki plastycznej, dobór odpowiednich materiałów i narzędzi

  1. przygotowanie do zajęć: obowiązkowe wyposażenie ucznia na każdych zajęciach: blok rysunkowy A 3, kredki typu bambino , 1 ołówek HB, 1 ołówek do wyboru od B2 do B8, temperówka, gumka, klej

W zależności od planowanych zadań plastycznych uczniowie przynoszą na zajęcia dodatkowo niezbędne materiały konieczne do pracy na lekcji, które nauczyciel podaje z niezbędnym wyprzedzeniem: zeszyt papierów kolorowych A4, blok techniczny A 3 kolorowy, linijka 20 cm., nożyczki, szmatka do wycierania pędzli, klej typu magic/wikol klej w sztyfcie, farby akwarelowe, kryjące do wyboru plakatowe/tempery/akrylowe, paleta (może być plastikowy talerzyk), gazeta lub ceratka do zabezpieczenia ławki, 3 pędzle z włosia syntetycznego lub szczeciny w tym jeden cienki do szczegółów, pastele olejne, patyczek drewniany, gąbki, rolki po papierze toaletowym, plastikowe i papierowe talerzyki, kolorowe czasopisma, czarny tusz kreślarski, materiały naturalne (szyszki, sznurki, słoma itp.), marker czarny , cienkopis czarny, papiery ozdobne (mogą być po prezentach).

 

b) efekty praktycznych działań w postaci prac wytwórczych (indywidualnych i zespołowych) realizowanych na zajęciach lekcyjnych, a w szczególności: oryginalność, pomysłowość, samodzielność, stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych, całościowe i estetyczne wykonanie zadania, skompletowanie i dobór materiałów całościowe i estetyczne wykonanie zadania, skompletowanie i dobór materiałów, bezpieczne posługiwanie się narzędziami, zachowanie ładu i porządku oraz zasad bhp, angażowanie się w realizację zadania, poprawna organizacja stanowiska pracy, właściwe szacunek czasu i terminowość wykonania zadania

(uczniowie, którzy nie zmieścili się z wykonaniem zadania w wyznaczonym czasie mogą je dokończyć w domu lub na zajęciach pozalekcyjnych po uzgodnieniu tego faktu z nauczycielem , obowiązuje 2 tygodniowy termin oddania pracy po zakończeniu jej realizacji na zajęciach lekcyjnych), ekonomiczne korzystanie z materiałów ;

c) osiągnięcia w konkursach szkolnych i innych projektach;

d) prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.: wartość merytoryczną pracy, stopień zaangażowania w wykonanie pracy, estetykę wykonania, wkład pracy ucznia, sposób prezentacji, oryginalność i pomysłowość pracy;

Oceny bieżące będą miały formę:

- oceny cyfrowej (oceniane będą wykonane prace plastyczne)

- plusów/minusów (na lekcji oceniane będzie przygotowanie oraz praca na lekcji)

3 plusy stanowią stopień bardzo dobry

3 minusy stopień niedostateczny


 

3.Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej lub końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej

1. Przy wystawianiu oceny śródrocznej lub końcoworocznej nauczyciel opiera się na ocenach uzyskanych przez ucznia. Uwzględnia również jego postępy i zaangażowanie.

2. Nauczyciel nie wystawia oceny na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych przez dziecko.

3. Termin wystawienia ocen śródrocznych lub końcoworocznych według zapisu w Statucie Szkoły. Nauczyciel wystawia ocenę przewidywaną z przedmiotu. Informuje o niej ucznia i jego rodziców.

4. Uczeń może ubiegać się o podwyższenie przewidywanej oceny tylko o jeden stopień i tylko w przypadku, gdy co najmniej połowa uzyskanych przez niego ocen cząstkowych jest równa lub wyższa od oceny, o którą się ubiega.

Procedura ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana opisana jest w Statucie Szkoły

Aktualności

Kontakt

  • Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 we Wrocławiu
    ul. Koszykarska 2-4
    54-134 Wrocław
  • 71 798 69 30
    linie wewnętrzne:

    100- SEKRETARIAT
    102- wicedyrektor ds.PRZEDSZKOLA
    201-gr.1 202-gr.2 203-gr.3 204- gr.4
    103- wicedyrektor ds.SZKOŁY
    110- kierownik gospodarczy
    111- księgowość
    113- intendent
    130- biblioteka
    140- pedagog
    141- psycholog
    150- portiernia
    170- pielęgniarka
    200- pokój nauczycielski

    tel.fax 71 798 44 30






Galeria zdjęć