ZASADY OCENIANIA NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO
1. Uczeń może otrzymać oceny za:
a) dłuższe i krótsze prace pisemne (pisane w szkole i w domu), sprawdziany i kartkówki obejmujące wiedzę i umiejętności z literatury oraz języka, w tym gramatyki, ortografii i interpunkcji, znajomość lektur, testy czytania ze zrozumieniem, recytacje,
b) pracę na lekcji i w grupie, pracę dodatkową, odpowiedź ustną, przygotowanie prezentacji, aplikacji, udział w konkursach lub projektach, zeszyt, ćwiczenia, czytanie, ortografię.
2. Uzupełnianie zaległości: jeśli uczeń z powodu nieobecności nie otrzymał oceny za formy wymienione w pkt. 1 a), musi obowiązkowo uzupełnić wymienione zaległości, jak również zeszyt przedmiotowy, w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły, w przeciwnym razie otrzymuje ocenę niedostateczną za każdy brak.
3. Poprawa ocen:
a) kartkówki nie podlegają poprawie,
b) ściąganie lub nieusprawiedliwiona nieobecność na sprawdzianie, teście, pracy klasowej, zapowiedzianej kartkówce lub prezentacji zadania długoterminowego czy recytacji powodują, że uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy,
c) jeśli uczeń poprawił ocenę, pierwotna ocena zostaje zachowana.
4. Nieprzygotowanie do lekcji:
a) uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania (nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów, kartkówek, recytacji czy zadań długoterminowych),
b) przez nieprzygotowanie do lekcji rozumie się brak: zeszytu ćwiczeń, zeszytu przedmiotowego, zadania domowego oraz niegotowość do odpowiedzi (za brak drobnych zadań typu ćwiczenie, notatka - uczeń otrzymuje minus),
c) po wykorzystaniu określonego powyżej limitu uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną,
d) jeśli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania na początku lekcji, a zostanie on stwierdzony w trakcie zajęć, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną,
e) po dłuższej nieobecności w szkole (powyżej 1 tygodnia) uczeń może być zwolniony z obowiązku pisania sprawdzianu, kartkówki, odpowiedzi ustnej obejmujących materiał zrealizowany w trakcie jego nieobecności, jednak zaległości musi uzupełnić w ciągu 2 tygodni.
5. Plusy i minusy:
a) aktywność na lekcji jest nagradzana „plusami”,
b) przez aktywność na lekcji rozumiemy: udział w dyskusji, częste zgłaszanie się i udzielanie poprawnych odpowiedzi, aktywną pracę w grupach,
c) plusy można otrzymać także za krótkie, odtwórcze zadania (przygotowanie biogramu, notatki encyklopedycznej itp.), przyniesienie dodatkowych materiałów, odpowiedź ustną
d) za brak pracy na lekcji, przeszkadzanie w pracy innym, nieprzyniesienie potrzebnych materiałów, niewywiązywanie się z obowiązku pracy w grupie, nieodrobienie krótkiej odtwórczej pracy domowej uczeń otrzymuje minus,
e) plusy i minusy składają się na ocenę w sposób następujący: ++++++ = cel., +++++ = bdb., ++++ = db., +++ = dost., ++ = dop., - - - - - = ndst.; niewykorzystane plusy mogą przechodzić na II semestr.
6. Procentowa skala ocen: punkty uzyskane na sprawdzianach, kartkówkach, testach itp. są przeliczane na stopnie wg następującej skali:
100% i/lub zadanie dodatkowe (do decyzji nauczyciela) - celujący (6)
90% - 99% - bardzo dobry (5)
89% - 75% - dobry (4) Podana skala nie
74% - 50% - dostateczny (3) obejmuje sprawdzianów
49% - 30% - dopuszczający (2) zewnętrznych
29% - 0% - niedostateczny (1)
7. Przy ocenianiu ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia.