Scenariusz przebiegu zajęć zorganizowanych w klasach 0 - VI
z okazji Dnia Ziemi 28 kwietnia 2014r.
Hasło przewodnie:
"ZMIENIAJ NAWYKI - NIE KLIMAT!"
Główne cele edukacji ekologicznej to:
Spodziewane efekty z zakresu edukacji ekologicznej:
ZADANIA:
Lp. |
Rodzaj działania |
Odpowiedzialni |
1. |
Tego dnia wszyscy uczniowie przychodzą do szkoły ubrani na zielono lub ich strój wzbogacony jest zielonymi elementami (bluzki, krawaty, apaszki, kokardy itp.) |
Wychowawcy |
2. |
Konkurs przyrodniczo – ekologiczny związany z tematyką ekologii, elektrośmieci i segregacją odpadów.
Forma: ,, obwód stacyjny” – 12 stanowisk , z podziałem na 2 podobwody , I –III ; IV – VI , po 6 stanowisk. Miejsce: sale świetlicowe lub wyznaczone piętra. Każda klasa typuje 3-osobową drużynę . Drużyny poruszają się rotacyjnie. Drużyny mają swoją kartę na której, na bieżąco ( w każdym punkcie ) nanoszone są wyniki za wykonanie danego zadania.
Zadania mają charakter ,,wiedzowy” i praktyczny. W czasie , gdy drużyny klasowe biorą udział w ,,obwodzie stacyjnym”, pozostała część klasy pod opieką nauczyciela wychowawcy wykonuje zadanie z punktu 3 lub 6.
|
Opracowanie zadań: E. Krawczyk M. Kraśnianka
Inni nauczyciele potrzebni do przeprowadzenia konkursu i oceny wyników:
M. Maślankowska B. Torebko E. Dudź A. Klęk C. Musiał (3 lekcja) A. Brzezinka A. Musz (3 lekcja) I. Niedzielski (4 lekcja) M. Wychódzka (4 lekcja) |
3. |
Przeprowadzenie kampanii o tematyce związanej z problemem elektrośmieci (zadanie w ramach projektu WDUSŚ)
Opracowanie przez wszystkie klasy do wyboru:
|
Wychowawcy kl. 0 - VI Prezentacja wyników prac na korytarzu szkolnym: Panie: E. Dudź. M. Przybylak M. Stawecka |
4. |
Przeprowadzenie obowiązkowych działań realizowanych w ramach projektu WDUSŚ: - klasy 4a i 5a zwiad ekologiczny wokół Stawu Pilczyckiego
- klasy 5b i 6b– wiosenne porządki wokół Stawu Pilczyckiego
- klasy 4b i 6a przeprowadzenie badań ekologicznych (oznaczenie jakości wody i gleby z wykorzystaniem instrukcji i walizki EKO-BADACZA – udostępnia nauczyciel przyrody)
|
G. Mielnik – Brzezinka A. Wroński
A.Musz i P. Osman
M. Kraśnianka E. Polakowska |
5. |
Sadzenie i wysiew kwiatów na rabacie przed budynkiem SP 19 (pod oknami) przez poszczególne klasy 0 – VI wg odrębnego harmonogramu ( czas około 15 min. dla klasy) Działanie uzależnione od skuteczności i terminu pozyskania sadzonek. |
Pani Woźna – pomoc w sadzeniu, przygotowanie wody do podlania
Panowie Konserwatorzy – przekopanie i rozgrabienie ziemi na rabatcie
M. Kraśnianka – udostępni małe łopatki
Wychowawcy lub nauczyciele, z którymi klasa w danym czasie ma lekcje – nadzór podczas sadzenia
|
6. |
Klasy I – III: Przeprowadzenie zajęć o segregacji i recyklingu lub problemie elektroodpadów. |
Wychowawcy kl. I - III |
Harmonogram działań:
klasa udział* czas |
Sadzenie kwiatów |
Lekcja o elektro- odpadach |
Tworzenie plakatów, haseł lub ulotek |
Konkurs ekologiczny (3 osob. drużyna) |
Zwiad ekologiczny |
Wiosenne porządki |
Badania ekologiczne |
0 A |
* 11.00 – 11.15 |
|
* 3 lekcja |
|
|
|
|
0 B |
* 11.15 – 11.30 |
|
*3 lekcja |
|
|
|
|
1 A |
* 8.25-8.40 |
*czas ustala wychowawca |
*3 lekcja |
* 3 lekcja |
|
|
|
1 B |
*klasa nieobecna |
* czas ustala wychowawca |
*3 lekcja |
*3 lekcja |
|
|
|
1 C |
* 8.15-8.30 |
* czas ustala wychowawca |
*3 lekcja |
*3 lekcja |
|
|
|
2 A |
*klasa nieobecna |
* czas ustala wychowawca |
*3 lekcja |
*3 lekcja |
|
|
|
2 B |
* 8.55-9.10 |
* czas ustala wychowawca |
*3 lekcja |
*3 lekcja |
|
|
|
3 A |
*9.05-9.20 (wf) |
* czas ustala wychowawca |
* 3 lekcja |
*3 lekcja |
|
|
|
3 B |
*9.15-9.30(religia) |
* czas ustala wychowawca |
*3 lekcja |
*3 lekcja |
|
|
|
4A |
*9.50-10.05 (j.angielski) |
|
* godz. wych. |
*4 lekcja |
* 6 lekcja |
|
|
4 B |
*9.25-9.40 (j. polski) |
|
* godz. wych. |
* 4 lekcja |
|
|
*3lekcja |
5 A |
*11.45-12.00 (matem) |
|
* godz. wych. |
* 4 lekcja |
* 3 lekcja |
|
|
5 B |
*10.00 – 10.15 (religia) |
|
* godz. wych. |
* 4 lekcja |
|
* 1 lekcja |
|
6 A |
*11.55 – 12.10 (j.pol) |
|
* godz. wych. |
* 4 lekcja |
|
|
* 3 lekcja |
6 B |
*8.00-8.15 (przyroda) |
|
* godz. wych. |
*4 lekcja |
|
*2 lekcja |
|
UWAGA: każda klasa realizuje zadanie oznaczone gwiazdką
Lekcje o elektroodpadach nauczyciele klas I – III realizują tego dnia zgodnie ze swoim planem pracy lub mogą ją przeprowadzić w innym terminie.
Proszę działania klasy dokumentować wykonując kilka zdjęć, będą potrzebne do sprawozdania.
Plan opracowały: Małgorzata Kraśnianka i Ewa Krawczyk