Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7

Strony przedmiotu Biologia

PSO

Przedmiotowy System Oceniania z Biologii w SP 19 we Wrocławiu

Opracowany w oparciu o:

a) Program nauczania wydawnictwa Nowa Era „ Puls Życia” Anny Zdziennickiej. W klasie VII realizowany w wymiarze 2h/tyg.   

b) Wewnątrzszkolny system oceniania ZSP nr 7 we Wrocławiu ul. Koszykarska 2-4

c) Podstawę Programową

 

I. Cele ogólne oceniania

1) Rozpoznanie  poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań    

    programowych.

2) Dostarczanie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik   

    pracy z uczniem.

3) Informowanie ucznia oraz jego rodziców/ opiekunów prawnych o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z biologii i postępach

    w tym zakresie.

 

II. Przedmiotem sprawdzania i oceniania są

1) wiadomości ( dotyczące budowy i funkcjonowania organizmu człowieka, zależności między czynnikami środowiskowymi a

    organizmem ludzkim, profilaktyki prozdrowotnej )

2) umiejętności ( korzystanie z różnych źródeł informacji i ich krytyczne analizowanie, planowanie doświadczeń i obserwacji oraz   

   posługiwanie się odpowiednim sprzętem przy ich wykonywaniu, analizowanie i interpretacja wyników obserwacji doświadczeń,  

   stosowanie terminologii biologicznej)

3) postawa ucznia i jego aktywność ( systematyczność pracy, wykonywanie prac domowych, przygotowanie do lekcji, aktywne

    uczestniczenie w procesie lekcyjnym)

 

III. Formy aktywności podlegające ocenie

1) wypowiedzi pisemne

    a) sprawdziany ( po zakończonym dziale)

    b) kartkówki ( z trzech ostatnich lekcji)

2) odpowiedzi ustne ( z ostatniej lekcji)

3) aktywny wkład w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej – praca w grupie, dokonywanie obserwacji i wnioskowanie, aktywność,

    na lekcji ( 5x „ + ”  ocena bardzo dobra,    5x „ - ”  ocena niedostateczna)

4) prace domowe

5) prezentacje dłuższych wypowiedzi popartych literaturą ( projekty edukacyjne, referaty, prezentacje)

6) udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

 

IV. Sposób oceniania

1) Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne, sprawiedliwe i uzasadnione.

2) Oceny cząstkowe wyrażane są w skali 1-6 ( rozszerzone o „+”i „-”).

3) Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający i niedostateczny.

    Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej stosuje się średnią ważoną wg wzoru:

                                         suma iloczynów ( ocena x waga)

   średnia ważona=      _____________________________

                                                  suma wag

 

   waga 4- udział w konkursach pozaszkolnych ( powiatowy, wojewódzki, ogólnopolski)

   waga 3- sprawdziany   

   waga 2- kartkówki, projekty, referaty

   waga 1- aktywność na zajęciach, odpowiedzi ustne, prace domowe

  

4) W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:

     100% - 91%   bardzo dobry

      90 % - 75%   dobry

      74 % - 51%   dostateczny

      50% - 31%    dopuszczający

      30% - 0%      niedostateczny

      Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskał 100% punktów z zadań i prawidłowo rozwiązał zadanie dodatkowe.

5) Sprawdziany obejmują materiał z całego działu i są zapowiedziane 1 tydzień wcześniej ( wraz z wpisem do dziennika).

6) Kartkówki są zapowiedziane i obejmują materiał z maksymalnie trzech ostatnich lekcji.

7) Nauczyciel oddaje sprawdzone i ocenione prace pisemne w ciągu 2 tygodni.

8) Uczeń ma prawo wglądu do własnej pracy, zapoznania się z błędami i ewentualnego wyjaśnienia ich przez nauczyciela.

9) Uczeń ma prawo do zgłoszenia na początku lekcji ( tuż po sprawdzeniu listy obecności) bez żadnych konsekwencji dwa razy w

    semestrze nieprzygotowania do lekcji ( za wyjątkiem lekcji powtórzeniowych i sprawdzianów zapowiedzianych).

10) Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego i ćwiczeń oraz uzupełniania ich w przypadku nieobecności.

V. Zasady poprawiania ocen

1) Sprawdziany są obowiązkowe. Jeżeli uczeń, z przyczyn losowych, nie napisał go, to ma obowiązek go zaliczyć w ciągu 2 tygodni

    od chwili pojawienia się w szkole ( w przeciwnym razie otrzymuje ocenę niedostateczną).

2) Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną uzyskaną ze sprawdzianu w ciągu 2 tygodni od jego zwrotu. Do dziennika obok

     oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę z poprawy, jeżeli jest ona korzystniejsza dla ucznia. Istnieje tylko jedna możliwość

    poprawy oceny z danego sprawdzianu.

3) Oceny uzyskane z kartkówek oraz inne oceny cząstkowe uzyskiwane przez ucznia, nie podlegają poprawie.

4) Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych. Uzyskane stopnie w poszczególnych formach

    aktywności stanowią podstawę stopnia semestralnego.

5) Uczeń ma możliwość poprawy przewidywanej semestralnej i rocznej oceny klasyfikacyjnej, jeżeli jest ona wyższa od

    niedostatecznej, zgodnie z zasadami WSO.

6) Wszystkie kwestie sporne, nie ujęte w PSO z biologii, rozstrzygane będą w oparciu o WSO i rozporządzeniami MEN.

  1. W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w nauce uniemożliwiające sprostanie wymogom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania, potwierdzone pisemną opinią z poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej upoważnionej do tego jednostki- stosuje się dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia.

 

VI. Sposoby informowania uczniów i rodziców

1) Na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie zostają zapoznani z PSO, zasadami pracy i zachowania obowiązującymi na lekcji

oraz zasadami bhp.

2) Sprawdzone i ocenione sprawdziany i kartkówki otrzymują do wglądu uczniowie, rodzice zaś otrzymują na życzenie.

3) Prace pisemne są przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.

4) O ocenach cząstkowych lub semestralnych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich, udostępniając zestawienie ocen

lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.

 

VII. Wymagania na poszczególne oceny szkolne

  • Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania

- samodzielnie korzysta z różnych źródeł informacji

- organizuje i samodzielnie prowadzi obserwacje i doświadczenia biologiczne, wykorzystuje aparaturę optyczną

- uczestniczy w konkursach wiedzy biologicznej

- prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią biologiczną

- formułuje problemy i hipotezy oraz rozwiązuje je i weryfikuje je na drodze teoretycznej i doświadczalnej

- bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym, wykonuje zadania dodatkowe

- potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych

  • Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania

- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania nowych sytuacji

- bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji

- potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze

- sprawnie posługuje się sprzętem optycznym

- wykonuje prace i zadania dodatkowe

- posługuje się poprawną terminologią biologiczną

- aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym

  • Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania

- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych

korzysta z pomocy nauczyciela

- posługuje się sprzętem optycznym

- udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania

- jest aktywny na lekcji

  • Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania

- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności

- z pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak encyklopedia, tablice, wykresy

- wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym

  • Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

- ma braki w wiadomościach i umiejętnościach programowych, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia

- wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela

- z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne

- wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej

- jest mało aktywny na lekcji

  • Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

- nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawami programowymi koniecznymi do dalszego kształcenia

- nie potrafi się posługiwać przyrządami biologicznymi

- wykazuje się brakiem systematycznego przyswajania wiedzy i wykonywania prac domowych

- nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela

- wykazuje się bierną postawą na lekcji

- nie potrafi wyjaśnić podstawowych pojęć biologicznych

 

 

                                                                                   Opracowała:  mgr Edyta Pawelec- nauczyciel biologii

 

 

Aktualności

Kontakt

  • Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 we Wrocławiu
    ul. Koszykarska 2-4
    54-134 Wrocław
  • 71 798 69 30
    linie wewnętrzne:

    100- SEKRETARIAT
    102- wicedyrektor ds.PRZEDSZKOLA
    201-gr.1 202-gr.2 203-gr.3 204- gr.4
    103- wicedyrektor ds.SZKOŁY
    110- kierownik gospodarczy
    111- księgowość
    113- intendent
    130- biblioteka
    140- pedagog
    141- psycholog
    150- portiernia
    170- pielęgniarka
    200- pokój nauczycielski

    tel.fax 71 798 44 30






Galeria zdjęć