WYCHOWANIE FIZYCZNE ONLINE
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r., poz. 493 w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r.).
Więcej w linku poniżej:
http://isip.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000493/O/D20200493.pdf
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r., poz. 492 zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Więcej w linku poniżej:
http://isip.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000492/O/D20200492.pdf
Na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148,
z późn. zm. zarządza się, co następuje:
§ 1. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanego dalej „innym sposobem kształcenia”, w szczególności:
1) przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
(…)
4) ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców
o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
(…)
8) wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć,
w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać.
§ 2. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane
w szczególności:
1) z wykorzystaniem:
a) materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,
b) materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
c) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
d) innych niż wymienione w lit. a–c materiałów wskazanych przez nauczyciela;
2) przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;
3) z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem;
4) przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu – w przypadku dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, edukacją wczesnoszkolną, wczesnym wspomaganiem rozwoju, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi
oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
§ 8. Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia, o których mowa w art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty, dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
§ 9. 1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających
ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia
w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
W sytuacji prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego w formie online
ocenie podlegać będzie tylko obszar z zakresu wiedzy.
Wymagania przedmiotowe i programowe
PZO – wychowanie fizyczne online
Obszar w zakresie wiedzy podlegający ocenie w systemie online – zasady i kryteria oceny:
Nauczyciel wychowania fizycznego ma obowiązek przesłać uczniowi materiały edukacyjne (link
do filmu, artykułu, prezentacji itp.) w zakresie wiedzy, wynikające z wymagań z podstawy programowej oraz programu nauczania, który został dopuszczony do użytku szkolnych programów przez dyrektora szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. Tematy powinny dotyczyć wszystkich bloków tematycznych określonych w podstawie programowej. Nauczyciel powinien określić jakie zadnie ma do wykonania uczeń (patrz: Karta pracy ucznia). Pamiętać należy o dostosowaniu materiałów do danego poziomu edukacyjnego.
Uczeń powinien: przeczytać wskazany przez nauczyciela artykuł lub jego fragment, obejrzeć film instruktażowy, odpowiedzieć na pytania w formie pisemnej oraz wykonać zadania wynikające
z kryteriów na poszczególne oceny.
Bezpieczeństwo: uczeń ma obowiązek sprawdzić miejsce ćwiczeń pod względem bezpieczeństwa, zwrócić uwagę na zachowanie bezpiecznej odległości od sprzętów znajdujących się w pomieszczeniu. Uczeń powinien ćwiczyć w stroju i obuwiu sportowym, zgodnie ze swoimi możliwościami, aby
nie narazić się na kontuzję. Rodzice/prawni opiekunowie biorą odpowiedzialność za zdrowie i życie swojego dziecka podczas nauczania online.
Wskazówki dla nauczyciela: sposób prowadzenia zajęć (zgodnie z ramowym planem nauczania) powinien uwzględniać specyfikę pracy zdalnej, tzn. zarówno możliwości, jak i ograniczenia związane
z taką formą nauczania i uczenia się. Uczniowie nie powinni spędzać przy komputerach zbyt dużo czasu. Zajęcia prowadzone przez nauczycieli powinny odbywać się „na żywo”, a część zajęć powinna polegać
w szczególności na udostępnieniu uczniom odpowiednio przygotowanych materiałów do nauki oraz zapewnieniu możliwości konsultacji z nauczycielem. Kluczowe jest, aby nauczyciel, wykorzystując technologię do nauki na odległość, dobrze przygotowywał poszczególne zajęcia. Przedstawiał uczniom cele lekcji, właściwie dobierał materiał do zajęć, wybierał odpowiednie formy zajęć i metody pracy oraz zapoznał uczniów z kryteriami na poszczególne oceny.
Nie należy przeciążać ucznia zadaniami teoretycznymi z przedmiotu wychowanie fizyczne. Proponujemy jedną kartę pracy na dwa tygodnie. Pozostałe zadania, które nauczyciel zaproponuje uczniom (przesyłając link lub gotowe zestawy ćwiczeń) powinny mieć formę ćwiczeń ruchowych, które nie podlegają ocenie w nauczaniu online.
Dokumentacja: zgodnie z zasadami ustalonymi przez dyrektora szkoły. Nie ulega zmianie liczba obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego.
Wychowanie fizyczne to nie tylko sprawność i umiejętności ruchowe, to również wyposażenie ucznia w odpowiednią wiedzę.
Kryteria na poszczególne oceny
Ocena |
Wymagania / kryteria |
Celująca |
Uczeń wykona zadanie, które wskaże nauczyciel w zależności |
Bardzo dobra |
Uczeń wykona zadanie, które wskaże nauczyciel w zależności |
Dobra |
Uczeń wykona podstawowe zadanie, które wskaże nauczyciel w zależności |
Dostateczna |
Uczeń wykona zadanie na ocenę dobrą na poziomie 50%. |
Dopuszczająca |
Uczeń podejmie próbę wykonania zadania. |
Niedostateczna |
Uczeń nie podejmie się wykonania zadnia. |
Najwyższą oceną, jaką może uzyskać uczeń za pracę oddaną po terminie, jest ocena dobra! |
Pamiętajmy o zasadzie: najpierw nauczanie, potem ocenianie!
Pamiętaj: to TY decydujesz o swojej ocenie z WF!
Wasi nauczyciele WF (*_*).