1. Wprowadzenie w życie religijne
– przedszkole
Podstawa
programowa katechezy w przedszkolu
Cele katechetyczne
W okresie
dzieciństwa proces katechizacji będzie miał charakter wychowawczy, zwracający
uwagę na rozwój tych wartości ludzkich, które stanowią podstawę antropologiczną
życia wiary, jak zmysł ufności, darmowości, daru z siebie, prośby, radosnego
uczestnictwa” (DOK 178). Cele te będą realizowane poprzez:
1. Zapoczątkowanie
pierwszej socjalizacji umożliwiającej poznawanie oraz rozumienie siebie i
świata w świetle Bożego objawienia;
2. Zapoczątkowanie
inspirowanego wiarą wychowania ludzkiego i chrześcijańskiego w rodzinie,
przedszkolu i Kościele (odkrywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej i we
wspólnocie Kościoła);
3. Nabywanie
umiejętności wyrażania w znakach własnej religijności;
4. Religijne
wyjaśnianie zdobywanych doświadczeń;
5. Wprowadzanie
w rzeczywistość niematerialną;
6. Odkrywanie
Boga jako osoby;
7. Odkrywanie
Boga jako dawcy świata i życia;
8. Odkrywanie
przydzielonego przez Boga miejsca w świecie;
9. Uczenie
rozumienia istoty modlitwy;
10. Uczenie
modlitwy;
11. Wprowadzanie
w rozumienie podstawowych znaków i czynności liturgicznych;
12. Uczenie
wykonywania podstawowych znaków religijnych;
13. Wprowadzanie
do uczestnictwa w liturgii;
14. Wprowadzanie
do procesów socjalizacji religijnych motywów postępowania;
15. Uświadamianie
potrzeby rozwijania własnej dojrzałości;
16. Odkrywanie
potrzeby stawania się odpowiedzialnym za innych;
17. Tworzenie
opartego na wierze systemu wartości;
18. Poznawanie
Bożego zamiaru, by ludzie wzajemnie sobie pomagali;
19. Rozwijanie
umiejętności poznawania prawdy o sobie i innych ludziach;
20. Uświadamianie
motywów, dla których wierzący przyznaje innym te same prawa, którymi sam się w
życiu kieruje;
21. Rozpoznawanie
w społeczności wierzących – Kościele znaku życia wiarą.
Zadania nauki religii
1. Odkrywać
świat jako dar Boga dla ludzi;
2. Odkrywać
istotę więzów łączących Boga z człowiekiem (miłość);
3. Wprowadzać
w odkrywanie tajemnicy Boga (obraz Boga);
4. Odkrywać
powody, dla których winno się trwać w łączności z Bogiem;
5. Nauczyć
sposobów nawiązywania kontaktu z Bogiem;
6. Poznawać
źródło świata wartości i obowiązujących w życiu norm;
7. Przywoływać
doświadczenia uświadamiające istnienie rzeczywistości niematerialnej;
8. Nazywać
i interpretować rzeczywistość niematerialną;
9. Wprowadzać
pojęcie Boga jako faktycznej istoty niematerialnej;
10. Wyjaśniać
prawdę o możliwościach nawiązywania kontaktu z Bogiem;
11. Wskazywać na
obecność Boga w życiu ludzi;
12. Uczyć
możliwości wyrażania zaufania Bogu;
13. Podawać
motywy uczenia się modlitwy i udziału w liturgii;
14. Formułować
czerpane z wiary motywy postępowania: przede wszystkim przykazanie miłości
oraz związek z Bogiem zapoczątkowany w chrzcie;
15. Wyjaśniać
powody (motywy), dla których wszyscy mają przed Bogiem równe prawa;
16. Uczyć konkretnych
form bycia we wspólnocie i przejmowania na siebie wynikających z tego
obowiązków;
17. Rozwijać
świadomość odpowiedzialności za religijny rozwój wspólnoty;
18. Wprowadzać w
życie wspólnoty wierzących – w życie religijne Kościoła.
Treści
1. Związki
Boga ze światem i z człowiekiem objawione na kartach Pisma Świętego;
2. Zasadność
dochowywania Bogu wierności w codziennym życiu;
3. Przekazane
w Biblii podstawowe prawdy wiary o:
– Bogu Stwórcy
i Dawcy stworzonego świata;
– Bogu
przyjaznym i obdarowującym ludzi;
– Bogu
przychodzącym do ludzi i utrzymującym z nimi osobowy kontakt;
– Bogu
zawierającym z ludźmi w udzielanym im chrzcie nowe przymierze;
– potrzebie i
sposobach nawiązywania z Bogiem kontaktu;
4. Człowiek
jako istota cielesno-duchowa nawiązuje kontakt z Bogiem. Ponadto konkretnymi
znakami wyraża swą religijność;
5. Modlitwa
i liturgia szczególnymi znakami okazywania Bogu swej czci i przywiązania;
6. Modlitwa
i liturgia umożliwiają okazywanie Bogu wdzięczności za Jego dary, za
zjednoczenie z Nim;
7. Fundamentem
moralności chrześcijańskiej jest związek z Bogiem zapoczątkowany w chrzcie;
8. Moralność
chrześcijańska, której uczy Jezus, najpełniej wyraża się w miłości;
9. Człowiek
z woli Boga żyje wespół z innymi;
10. Przed Bogiem
wszyscy są sobie równi;
11. Bóg
oczekuje, że ludzie żyjąc razem będą się wzajemnie wspierać w stawaniu się
bardziej dojrzałymi;
12. Bóg daje
ludziom prawo ułatwiające im poszanowanie praw osobistych i wspólnoty;
13. Prawo Boże
przyznające wszystkim ludziom te same prawa domaga się rozwijania miłości;
14. Obowiązek
przestrzegania prawa Bożego wypływa z chrztu;
15. Życie
wspólnoty religijnej koncentruje się i wyraża w życiu Kościoła.
2. Katecheza inicjacji
w sakramenty
pokuty i pojednania oraz Eucharystii
–
klasy 1-3
Podstawa programowa katechezy
inicjacji
w sakramenty pokuty i pojednania
oraz Eucharystii – klasy 1-3 szkoły podstawowej
Cele katechetyczne
1. Kształtowanie świadomości dziecięctwa Bożego rozpoczętego na chrzcie
świętym;
2. Kształtowanie umiejętności odnajdywania śladów Boga w otaczającym
świecie;
3. Budzenie zainteresowania życiem wiary i doświadczenia radości
z wiary;
4. Poznanie podstawowych prawd wiary wpływających na kształtowanie
postaw;
5. Wprowadzanie w historię zbawienia celem ukazania działania
miłosiernego Boga w historii świata i ludzi;
6. Kształtowanie umiejętności włączenia się w świętowanie wiary ludu
Bożego (liturgia, rok liturgiczny, polska tradycja okresów liturgicznych);
7. Formacja postawy zaufania jako podstawy nawrócenia i pokuty –
fundamentów pełnego przeżycia sakramentu pojednania;
8. Uzdolnienie do pełnego i aktywnego uczestnictwa w Eucharystii;
9. Uczenie nawiązywania dialogu z Bogiem i udzielania odpowiedzi na
Jego apel;
10. Wdrożenie do modlitwy dziękczynnej, chwalebnej, przebłagalnej, błagalnej,
prywatnej i liturgicznej;
11. Poznanie wybranych wydarzeń z historii zbawienia urzeczywistniających
się w życiu ucznia (dla kształtowania jego osobowości);
12. Zdolność kształtowania sumienia na podstawie przykazania miłości
w Dekalogu i Ewangelii;
13. Zdolność szukania płaszczyzn szerzenia dobra i królestwa Bożego
w swoim środowisku;
14. Kształtowanie osobowości (odpowiednio do wieku) na przykładzie
wzoru święty;
15. Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i
dorosłymi;
16. Kształtowanie świadomości przynależenia do społeczności Kościoła;
17. Pogłębienie związku swojego życia z życiem Kościoła i odnajdywanie
swojego miejsca w nim;
18. Świadczenie codziennym życiem o włączeniu się w misyjne dzieło
Kościoła.
Zadania nauki religii
1. Uświadamiać uczniom istnienie rzeczywistości religijnej;
2. Zakorzeniać wiarę w sferze emocjonalnej i wolitywnej;
3. Rozwijać w uczniach zaciekawienie i postawę otwartości na poznanie
Jezusa;
4. Zapoznać z wybranymi wydarzeniami z historii zbawienia:
–
stworzenie świata, ludzi i aniołów,
–
grzech ludzi,
–
obietnica zbawienia,
–
prorocy przekazicielami obietnicy,
–
Jezus obiecanym Zbawicielem,
–
Kościół realizujący posłannictwo Chrystusa,
–
Maryja Matką Chrystusa i naszą;
5. Uświadomić owoce i zobowiązania wynikające z przyjęcia chrztu
świętego;
6. Wprowadzać uczniów do pełnego uczestnictwa we Mszy świętej;
7. Wychować do systematycznego korzystania z sakramentów: pokuty i
Eucharystii;
8. Wprowadzać w religijny wymiar przeżywanych świąt celem świadomego
spotkania z Jezusem w wydarzeniach zbawczych;
9. Zachęcać do uczestnictwa w nabożeństwach;
10. Budzić ducha skupienia i uczyć prostego
wyrażania wewnętrznych przeżyć;
11. Uczyć podstawowych modlitw;
12. Formować wrażliwe sumienie;
13. Rozwijać postawę zaufania do Pana Boga i
odpowiedzi na Jego wezwanie;
14. Rozwijać postawę życzliwości i koleżeństwa
wobec rówieśników;
15. Rozwijać postawę szacunku wobec rodziców i
innych dorosłych;
16. Kształtować właściwe odniesienia do drugich:
wdzięczność, gotowość do dzielenia się z innymi, wzajemne obdarowywanie się,
ale też przepraszanie;
17. Uwrażliwiać na zagrożenie zdrowia własnego i
innych;
18. Uczyć właściwych postaw w stosunku do
otaczającego środowiska, przyrody, uczyć samokontroli;
19. Pomagać w kształtowaniu właściwej postawy
wobec własnego ciała;
20. Budzić przeświadczenie o rzeczywistości
nadprzyrodzonej zapoczątkowanej w chrześcijaninie na chrzcie świętym;
21. Uświadomić wartość życia we wspólnocie i
potrzebę właściwych w niej zachowań;
22. Budować wspólnotę i jedność w klasie,
rodzinie, parafii;
23. Troszczyć się, by Jezus i Jego dzieło dotarło
do wszystkich, którzy Go nie znają.
Treści
1. W codziennym życiu spotykamy kochającego Boga;
2. Zaufanie do Boga Ojca opiera się na wierze w Jezusa i w Ducha Świętego;
3. Zróżnicowanie światopoglądowe;
4. Bóg do nas mówi:
–
zaprasza do przyjaźni,
–
jest zawsze blisko nas,
–
obdarza łaską;
5. Jezus Słowem Boga do nas – Jego życie i zarys nauki;
6. Spotkanie Jezusa – „Boga z nami”:
– publiczna
działalność,
– miłość
jako podstawowa zasada życia i pojednania z Bogiem i ludźmi,
–
Chrystus umarł i zmartwychwstał dla nas;
7. Jezus żyje w Kościele:
–
wybór Apostołów,
–
Duch Święty prowadzi i umacnia życie pierwotnego Kościoła,
–
Eucharystia centrum życia Kościoła,
–
powtórne przyjście Pana;
8. Dzieło stworzenia przejawem miłości Bożej;
9. Dzieło odkupienia wyrazem bezgranicznej miłości;
10. Rok liturgiczny: Adwent – Boże Narodzenie:
–
jego świętowanie,
–
aktualizacja,
–
źródło wiedzy o zbawieniu;
Wielki Post – misterium
paschalne:
–
ludzie nie zawsze są wierni,
–
ofiara paschalna Chrystusa,
–
pokuta i sakrament pojednania drogą powrotu do Boga;
11. Świętowanie Wielkanocy – świętowanie niedzieli;
12. Eucharystia – sakrament jedności i miłości zbawczej, krzepiącej
uczty, obecności Chrystusa;
13. Nabożeństwa okresowe wyrazem pobożności Kościoła;
14. Modlitwa rozmową ze spotkanym Jezusem;
15. Maryja, Matka Jezusa i nasza, wzorem rozmodlenia (modlitwy, pieśni
i piosenki);
16. Modlitwa w Starym i Nowym Testamencie wzorem modlitwy człowieka
wiary;
17. Modlitwy liturgiczne i samodzielnie tworzone;
18. Postawy wdzięczności, przeproszenia i przebaczenia;
19. Wiara źródłem ludzkiej życzliwości, pogody ducha, radości;
20. Jedność wyrazem poczucia braterstwa w Chrystusie;
21. Dekalog wyrazem troskliwej miłości Boga wobec ludzi;
22. Ewangelia miłości zasadą życia dzieci Bożych (przykazanie miłości,
Błogosławieństwa);
23. Przykłady życia według Ewangelii;
24. Troska o dobro wspólne: klasowe, rodzinne, parafialne;
25. Kościół „przestrzenią” gromadzenia się wspólnoty wierzących;
26. Każdy ochrzczony ma swoje miejsce w Kościele;
27. Co już teraz mogę uczynić dla Kościoła;
28. Jezus posyła swoich uczniów na cały świat z ewangelią i obiecuje
swoją asystencję.
3. Katecheza wprowadzająca w historię
zbawienia
– klasy 4-6
Podstawa
programowa katechezy wprowadzającej
w historię zbawienia – klasy 4-6 szkoły
podstawowej
Cele katechetyczne
1. Budzenie zainteresowania przesłaniem Bożym;
2. Uzdolnienie do odczytania w nauczaniu biblijnym wezwania Bożego dla
swojego życia;
3. Przygotowanie do samodzielnego odbioru tekstów;
4. Ukazywanie wiary jako pomocy w zrozumieniu swego życia i świata;
5. Zdobycie umiejętności symbolizowania, czynnego, świadomego
i radosnego włączenia się w liturgię Kościoła;
6. Pogłębione przeżywanie roku liturgicznego i sakramentów;
7. Interpretacja ludzkiego (ucznia) doświadczenia w świetle wezwania
Bożego – kształtowanie sumienia;
8. Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec różnych sytuacji życiowych
i zobowiązań moralnych;
9. Pomoc w przygotowaniu do przemian okresu dojrzewania;
10. Gotowość otwarcia się na Boga w modlitwie;
11. Poczucie przynależności, posiadanie własnego miejsca i odczytywanie
własnych zadań w społeczności Kościoła, narodzie, rodzinie, grupie szkolnej i
koleżeńskiej;
12. Przyjęcie postawy motywującej do odpowiedzialnego uczestnictwa;
13. Kształtowanie postawy odpowiedzialności;
14. Odpowiedzialne podjęcie zadań w najbliższym otoczeniu;
15. Odnajdywanie własnego miejsca i zadań w życiu rodziny, szkoły,
Kościoła i innych społecznościach.
16. Świadectwo życia;
17. Budowanie postawy świadectwa.
Zadania nauki religii
1. Wprowadzać w lekturę Pisma Świętego, kształtować umiejętność odbioru
tekstów biblijnych;
2. Zapoznawać z wybranymi fragmentami Pisma Świętego Starego i Nowego
Testamentu;
3. Motywować uczniów do poznawania i przygotować do odbioru tekstów
biblijnych;
4. Wprowadzić w podstawowe prawdy wiary Kościoła w oparciu
o teksty biblijne;
5. Wprowadzić w związki Biblii, wiary i Kościoła z życiem narodu
i kultury chrześcijańskiej;
6. Pomóc w pogłębianiu przeżywania roku liturgicznego w łączności
z podejmowanymi prawdami biblijnymi;
7. Pomóc w rozumieniu liturgii, a zwłaszcza Eucharystii;
8. Kształtować umiejętność symbolizowania;
9. Kształtować umiejętność czynnego, świadomego i zaangażowanego
włączania się w liturgię Kościoła;
10. Nabywać zdolność kształtowania osobowości w świetle prawdy
biblijnej i rozwiązywania stawianych problemów;
11. Kształtować postawę odpowiedzialności oraz chrześcijańskiego sumienia;
12. Wskazywać chrześcijańskie motywy wyborów w codziennym życiu;
13. Kształtować refleksyjną postawę wobec różnych sytuacji życiowych i
zobowiązań moralnych;
14. Pomóc w budowaniu systemu wartości opartego na wierze;
15. Pomóc w przygotowaniu do przemian okresu dojrzewania i kształtować
pozytywny stosunek do daru płciowości;
16. Budzić postawę szacunku i zaufania Bogu;
17. Pogłębiać sposoby i rodzaje modlitwy w oparciu o przykłady
biblijne;
18. Pogłębiać osobisty kontakt z Bogiem w modlitwie;
19. Otwierać na świat wartości stanowiących fundament relacji międzyludzkich;
20. Kształtować postawę odpowiedzialności z akcentem na zadania wobec:
rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej, Kościoła – pomóc w odnajdywaniu
własnego miejsca i zadań; rozwijać poczucie przynależności;
21. Wzmacniać właściwe relacje z rodziną;
22. Wspierać prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny;
23. Kształtować postawę szacunku dla siebie i innych;
24. Kształtować postawę odpowiedzialności i podejmowania zadań
w środowisku życiowym;
25. Prowadzić do dostrzegania potrzeby budowania własnej wiary
w łączności z innymi – świadectwo życia.
Treści
1. Podstawowe wiadomości o Piśmie Świętym;
2. Bóg Ojciec objawiający swoją miłość w dziele stworzenia i dziejach
narodu wybranego;
3. Tajemnica miłosierdzia Bożego;
4. Opatrzność Boża;
5. Życie i dzieło Jezusa Chrystusa;
6. Duch Święty w życiu Kościoła i chrześcijanina;
7. Prawda słowa Bożego odpowiedzią na ludzkie pytania i pomocą
w kształtowaniu ludzkiego życia;
8. Chrześcijańskie korzenie narodu polskiego i ich związek z dzisiejszą
kulturą;
9. Sakramenty jako spotkanie z Bogiem;
10. Eucharystia sakramentem miłości;
11. Liturgiczne świętowanie tajemnicy śmierci i zmartwychwstania Jezusa
Chrystusa;
12. Rok liturgiczny – sens, wartość, postawy, zwyczaje, powiązanie
z Biblią;
13. Odkrywanie świata wartości;
14. Dekalog wyrazem troski Boga o szczęście człowieka;
15. Błogosławieństwa;
16. Kształtowanie własnego sumienia, charakteru;
17. Dojrzewanie psychofizyczne, duchowe, dar przekazywania życia;
18. Wartość oraz zagrożenia życia i zdrowia;
19. Wobec trudnych sytuacji życiowych: choroba, cierpienie, śmierć;
20. Świętowanie i spędzanie wolnego czasu po chrześcijańsku;
21. Modlitwa jako podstawa życia ludzkiego;
22. Biblijne przykłady ludzi modlitwy, jej sposobów i rodzajów;
23. Świat wartości fundamentem relacji międzyludzkich;
24. Jedność międzyludzka dziełem Ducha Świętego;
25. Podstawowe wspólnoty życia ucznia – postawy, prawa i obowiązki;
26. Biblijne przykłady odpowiedzi na wezwanie
Boże;
27. Misja chrześcijanina w Kościele i świecie;
28. Zadania w życiu społecznym: wobec rodziny,
szkoły, grupy, Kościoła.
Osiągnięcia
1. Znajomość podstawowych fragmentów Pisma
Świętego i ich przesłania;
2. Umiejętność odczytania przesłania poznanych
fragmentów biblijnych;
3. Umiejętność integrowania poznanych informacji z
aktualnymi wyzwaniami;
4. Znajomość symboli wiary;
5. Znajomość religijnych korzeni wybranych
elementów kultury polskiej;
6. Znajomość istoty okresów liturgicznych, ich
odczytywanie w kontekście biblijnym i życia chrześcijańskiego;
7. Znajomość symboliki liturgicznej;
8. Aktywne uczestnictwo w Eucharystii;
9. Znajomość istoty sakramentów;
10. Zastosowanie wskazań prawa Bożego w
konkretnych sytuacjach życiowych;
11. Umiejętność kształtowania własnego sumienia,
osobowości, charakteru w oparciu o prawo Boże;
12. Umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów
wiary;
13. Hierarchizacja podstawowych wartości
moralnych;
14. Ocena poglądów i postaw własnych i innych
ludzi;
15. Znajomość sposobów i rodzajów modlitwy oraz
biblijnych wzorów modlitwy;
16. Umiejętność samodzielnego formułowania
modlitw;
17. Postawa uznania błędu, przeproszenia,
dziękczynienia, uwielbienia;
18. Umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji w
duchu chrześcijańskim;
19. Umiejętność reagowania na niewłaściwe
zachowania;
20. Odczytywanie własnych zadań we wspólnocie:
rodzinnej, kościelnej, koleżeńskiej, szkolnej;
21. Umiejętność wyrażania własnych opinii;
22. Zaangażowanie w różne formy apostolstwa;
23. Postawa akceptacji i tolerancji;
24. Znajomość biblijnych przykładów odpowiedzi na
Boże wezwanie.