Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7

O przedmiocie Przedmiotowy System Oceniania 1-3 Podstawa programowa z religii Nauczyciele religii PSO 4-8

Religia

Podstawa programowa z religii

1. Wprowadzenie w życie religij­ne

                        – przed­szkole

 

 

Podstawa programowa katechezy w przedszkolu

 

Cele katechetyczne

 

     W okresie dzieciństwa proces katechizacji będzie miał charakter wy­chowawczy, zwracający uwagę na rozwój tych wartości ludzkich, które stanowią podstawę antropologiczną życia wiary, jak zmysł ufności, dar­mowości, daru z siebie, prośby, radosnego uczestnictwa” (DOK 178). Cele te będą realizowane poprzez:

 1. Zapoczątkowanie pierwszej socjalizacji umożliwiającej poznawanie oraz rozumienie siebie i świata w świetle Bożego objawienia;

 2. Zapoczątkowanie inspirowanego wiarą wychowania ludzkiego i chrześ­cijańskiego w rodzinie, przedszkolu i Kościele (odkrywanie swojego miejsca w grupie rówieśni­czej i we wspólnocie Kościoła);

 3. Nabywanie umiejętności wyrażania w znakach własnej religijności;

 4. Religijne wyjaśnianie zdobywanych doświadczeń;

 5. Wprowadzanie w rzeczywistość niematerialną;

 6. Odkrywanie Boga jako osoby;

 7. Odkrywanie Boga jako dawcy świata i życia;

 8. Odkrywanie przydzielonego przez Boga miejsca w świecie;

 9. Uczenie rozumienia istoty modlitwy;

10.  Uczenie modlitwy;

11.  Wprowadzanie w rozumienie podstawowych znaków i czynności liturgicznych;

12.  Uczenie wykonywania podstawowych znaków religijnych;

13.  Wprowadzanie do uczestnictwa w liturgii;

14.  Wprowadzanie do procesów socjalizacji religijnych motywów postę­powania;

15.  Uświadamianie potrzeby rozwijania własnej dojrzałości;

16.  Odkrywanie potrzeby stawania się odpowiedzialnym za innych;

17.  Tworzenie opartego na wierze systemu wartości;

18.  Poznawanie Bożego zamiaru, by ludzie wzajemnie sobie pomagali;

19.  Rozwijanie umiejętności poznawania prawdy o sobie i innych lu­dziach;

20.  Uświadamianie motywów, dla których wierzący przyznaje innym te same prawa, którymi sam się w życiu kieruje;

21.  Rozpoznawanie w społeczności wierzących – Kościele znaku życia wiarą.

 

Zadania nauki religii

 1. Odkrywać świat jako dar Boga dla ludzi;

 2. Odkrywać istotę więzów łączących Boga z człowiekiem (miłość);

 3. Wprowadzać w odkrywanie tajemnicy Boga (obraz Boga);

 4. Odkrywać powody, dla których winno się trwać w łączności z Bo­giem;

 5. Nauczyć sposobów nawiązywania kontaktu z Bogiem;

 6. Poznawać źródło świata wartości i obowiązujących w życiu norm;

 7. Przywoływać doświadczenia uświadamiające istnienie rzeczywistoś­ci niematerialnej;

 8. Nazywać i interpretować rzeczywistość niematerialną;

 9. Wprowadzać pojęcie Boga jako faktycznej istoty niematerialnej;

10.  Wyjaśniać prawdę o możliwościach nawiązywania kontaktu z Bo­giem;

11.  Wskazywać na obecność Boga w życiu ludzi;

12.  Uczyć możliwości wyrażania zaufania Bogu;

13.  Podawać motywy uczenia się modlitwy i udziału w liturgii;

14.  Formułować czerpane z wiary motywy postępowania: przede wszyst­kim przykazanie miłości oraz związek z Bogiem zapoczątko­wa­ny w chrzcie;

15.  Wyjaśniać powody (motywy), dla których wszyscy mają przed Bogiem równe prawa;

16.  Uczyć konkretnych form bycia we wspólnocie i przejmowania na siebie wynikających z tego obowiązków;

17.  Rozwijać świadomość odpowiedzialności za religijny rozwój wspól­noty;

18.  Wprowadzać w życie wspólnoty wierzących – w życie religijne Kościoła.

 

Treści

 1. Związki Boga ze światem i z człowiekiem objawione na kartach Pisma Świętego;

 2. Zasadność dochowywania Bogu wierności w codziennym życiu;

 3. Przekazane w Biblii podstawowe prawdy wiary o:

   – Bogu Stwórcy i Dawcy stworzonego świata;

   – Bogu przyjaznym i obdarowującym ludzi;

   – Bogu przychodzącym do ludzi i utrzymującym z nimi osobowy kontakt;

   – Bogu zawierającym z ludźmi w udzielanym im chrzcie nowe przy­mierze;

   – potrzebie i sposobach nawiązywania z Bogiem kontaktu;

 4. Człowiek jako istota cielesno-duchowa nawiązuje kontakt z Bogiem. Ponadto konkretnymi znakami wyraża swą religijność;

 5. Modlitwa i liturgia szczególnymi znakami okazywania Bogu swej czci i przywiązania;

 6. Modlitwa i liturgia umożliwiają okazywanie Bogu wdzięczności za Jego dary, za zjednoczenie z Nim;

 7. Fundamentem moralności chrześcijańskiej jest związek z Bogiem za­początkowany w chrzcie;

 8. Moralność chrześcijańska, której uczy Jezus, najpełniej wyraża się w miłości;

 9. Człowiek z woli Boga żyje wespół z innymi;

10.  Przed Bogiem wszyscy są sobie równi;

11.  Bóg oczekuje, że ludzie żyjąc razem będą się wzajemnie wspierać w stawaniu się bardziej dojrzałymi;

12.  Bóg daje ludziom prawo ułatwiające im poszanowanie praw osobi­stych i wspólnoty;

13.  Prawo Boże przyznające wszystkim ludziom te same prawa domaga się rozwijania miłości;

14.  Obowiązek przestrzegania prawa Bożego wypływa z chrztu;

15.  Życie wspólnoty religijnej koncentruje się i wyraża w życiu Kościoła.

 

                  2. Katecheza inicjacji w sakramenty

           pokuty i pojednania oraz Eucharystii

                               – klasy 1-3

 

Podstawa programowa katechezy inicjacji

w sakra­menty pokuty i pojednania

oraz Eucharystii – klasy 1-3 szkoły podstawo­wej

 

Cele katechetyczne

 

 1. Kształtowanie świadomości dziecięctwa Bożego rozpoczętego na chrzcie świętym;

 2. Kształtowanie umiejętności odnajdywania śladów Boga w otaczającym świecie;

 3. Budzenie zainteresowania życiem wiary i doświadczenia radości z wiary;

 4. Poznanie podstawowych prawd wiary wpływających na kształtowanie postaw;

 5. Wprowadzanie w historię zbawienia celem ukazania działania miłosiernego Boga w historii świata i ludzi;

 6. Kształtowanie umiejętności włączenia się w świętowanie wiary ludu Bożego (liturgia, rok liturgiczny, polska tradycja okresów liturgicz­nych);

 7. Formacja postawy zaufania jako podstawy nawrócenia i pokuty – fundamentów pełnego przeżycia sakramentu pojednania;

 8. Uzdolnienie do pełnego i aktywnego uczestnictwa w Eucharystii;

 9. Uczenie nawiązywania dialogu z Bogiem i udzielania odpowiedzi na Jego apel;

10.  Wdrożenie do modlitwy dziękczynnej, chwalebnej, przebłagalnej, bła­galnej, prywatnej i liturgicznej;

11.  Poznanie wybranych wydarzeń z historii zbawienia urzeczywistniają­cych się w życiu ucznia (dla kształtowania jego osobowości);

12.  Zdolność kształtowania sumienia na podstawie przykazania miłości w Dekalogu i Ewangelii;

13.  Zdolność szukania płaszczyzn szerzenia dobra i królestwa Bożego w swoim środowisku;

14.  Kształtowanie osobowości (odpowiednio do wieku) na przykładzie wzoru święty;

15.  Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi;

16.  Kształtowanie świadomości przynależenia do społeczności Kościoła;

17.  Pogłębienie związku swojego życia z życiem Kościoła i odnajdywanie swojego miejsca w nim;

18.  Świadczenie codziennym życiem o włączeniu się w misyjne dzieło Kościoła.

 

Zadania nauki religii

 1. Uświadamiać uczniom istnienie rzeczywistości religijnej;

 2. Zakorzeniać wiarę w sferze emocjonalnej i wolitywnej;

 3. Rozwijać w uczniach zaciekawienie i postawę otwartości na pozna­nie Jezusa;

 4. Zapoznać z wybranymi wydarzeniami z historii zbawienia:

   – stworzenie świata, ludzi i aniołów,

   – grzech ludzi,

   – obietnica zbawienia,

   – prorocy przekazicie­lami obietnicy,

   – Jezus obiecanym Zbawicielem,

   – Kościół realizujący posłannictwo Chry­stusa,

   – Maryja Matką Chry­stusa i naszą;

 5. Uświadomić owoce i zobowiązania wynikające z przyjęcia chrztu świętego;

 6. Wprowadzać uczniów do pełnego uczestnictwa we Mszy świętej;

 7. Wychować do systematycznego korzystania z sakramentów: pokuty i Eucharystii;

 8. Wprowadzać w religijny wymiar przeżywanych świąt celem świa­domego spotkania z Jezusem w wydarzeniach zbawczych;

 9. Zachęcać do uczestnictwa w nabożeństwach;

10.  Budzić ducha skupienia i uczyć prostego wyrażania wewnętrznych przeżyć;

11.  Uczyć podstawowych modlitw;

12.  Formować wrażliwe sumienie;

13.  Rozwijać postawę zaufania do Pana Boga i odpowiedzi na Jego wezwanie;

14.  Rozwijać postawę życzliwości i koleżeństwa wobec rówieśników;

15.  Rozwijać postawę szacunku wobec rodziców i innych dorosłych;

16.  Kształtować właściwe odniesienia do drugich: wdzięczność, goto­wość do dzielenia się z innymi, wzajemne obdarowywanie się, ale też przepraszanie;

17.  Uwrażliwiać na zagrożenie zdrowia własnego i innych;

18.  Uczyć właściwych postaw w stosunku do otaczającego środowiska, przyrody, uczyć samokontroli;

19.  Pomagać w kształtowaniu właściwej postawy wobec własnego ciała;

20.  Budzić przeświadczenie o rzeczywistości nadprzyrodzonej zapo­czątkowanej w chrześcijaninie na chrzcie świętym;

21.  Uświadomić wartość życia we wspólnocie i potrzebę właściwych w niej zachowań;

22.  Budować wspólnotę i jedność w klasie, rodzinie, parafii;

23.  Troszczyć się, by Jezus i Jego dzieło dotarło do wszystkich, którzy Go nie znają.

 

Treści

1. W codziennym życiu spotykamy kochającego Boga;

 2. Zaufanie do Boga Ojca opiera się na wierze w Jezusa i w Ducha Świętego;

 3. Zróżnicowanie światopoglądowe;

 4. Bóg do nas mówi:

   – zaprasza do przyjaźni,

   – jest zawsze blisko nas,

   – obdarza łaską;

 5. Jezus Słowem Boga do nas – Jego życie i zarys nauki;

 6. Spotkanie Jezusa – „Boga z nami”:

   – publiczna działalność,

   – miłość jako podstawowa zasada życia i pojednania z Bogiem i ludź­mi,

   – Chrystus umarł i zmartwychwstał dla nas;

 7. Jezus żyje w Kościele:

   – wybór Apostołów,

   – Duch Święty prowadzi i umacnia życie pierwot­nego Kościoła,

   – Eucharystia centrum życia Kościoła,

   – powtórne przyjście Pana;

 8. Dzieło stworzenia przejawem miłości Bożej;

 9. Dzieło odkupienia wyrazem bezgranicznej miłości;

10.  Rok liturgiczny: Adwent – Boże Narodzenie:

   – jego świętowanie,

   – aktualizacja,

   – źródło wiedzy o zbawieniu;

Wielki Post – misterium paschalne:

   – ludzie nie zawsze są wierni,

   – ofiara paschalna Chrystusa,

   – pokuta i sakrament pojednania drogą powrotu do Boga;

11.  Świętowanie Wielkanocy – świętowanie niedzieli;

12.  Eucharystia – sakrament jedności i miłości zbawczej, krzepiącej uczty, obecności Chrystusa;

13.  Nabożeństwa okresowe wyrazem pobożności Kościoła;

14.  Modlitwa rozmową ze spotkanym Jezusem;

15.  Maryja, Matka Jezusa i nasza, wzorem rozmodlenia (modlitwy, pieśni i piosenki);

16.  Modlitwa w Starym i Nowym Testamencie wzorem modlitwy czło­wieka wiary;

17.  Modlitwy liturgiczne i samodzielnie tworzone;

18.  Postawy wdzięczności, przeproszenia i przebaczenia;

19.  Wiara źródłem ludzkiej życzliwości, pogody ducha, radości;

20.  Jedność wyrazem poczucia braterstwa w Chrystusie;

21.  Dekalog wyrazem troskliwej miłości Boga wobec ludzi;

22.  Ewangelia miłości zasadą życia dzieci Bożych (przykazanie miłości, Błogosławieństwa);

23.  Przykłady życia według Ewangelii;

24.  Troska o dobro wspólne: klasowe, rodzinne, parafialne;

25.  Kościół „przestrzenią” gromadzenia się wspólnoty wierzących;

26.  Każdy ochrzczony ma swoje miejsce w Kościele;

27.  Co już teraz mogę uczynić dla Kościoła;

28.  Jezus posyła swoich uczniów na cały świat z ewangelią i obiecuje swoją asystencję.

              3. Katecheza wprowadzająca w historię

                       zbawienia – klasy 4-6

 

Podstawa programowa katechezy wprowadzającej

w historię zbawienia – klasy 4-6 szkoły podstawo­wej

 

 

Cele katechetyczne

 1. Budzenie zainteresowania przesłaniem Bożym;

 2. Uzdolnienie do odczytania w nauczaniu biblijnym wezwania Bożego dla swojego życia;

 3. Przygotowanie do samodzielnego odbioru tekstów;

 4. Ukazywanie wiary jako pomocy w zrozumieniu swego życia i świata;

 5. Zdobycie umiejętności symbolizowania, czynnego, świado­mego i ra­dosnego włączenia się w liturgię Kościoła;

 6. Pogłębione przeżywanie roku liturgicznego i sakramentów;

 7. Interpretacja ludzkiego (ucznia) doświadczenia w świetle wezwania Bożego – kształtowanie sumienia;

 8. Kształtowanie refleksyjnej postawy wobec różnych sytuacji życiowych i zobowiązań moralnych;

 9. Pomoc w przygotowaniu do przemian okresu dojrzewania;

10.  Gotowość otwarcia się na Boga w modlitwie;

11.  Poczucie przynależności, posiadanie własnego miejsca i odczytywanie własnych zadań w spo­łeczności Kościoła, narodzie, rodzinie, grupie szkolnej i koleżeń­skiej;

12.  Przyjęcie postawy motywującej do odpowiedzialnego uczestnictwa;

13.  Kształtowanie postawy odpowiedzial­ności;

14.  Odpowiedzialne podjęcie zadań w najbliższym otoczeniu;

15.  Odnajdywanie własnego miejsca i zadań w życiu rodziny, szkoły, Kościoła i innych społecznościach.

16.  Świadectwo życia;

17.  Budowanie postawy świadectwa.

 

Zadania nauki religii

 1. Wprowadzać w lekturę Pisma Świętego, kształtować umiejętność odbioru tekstów biblijnych;

 2. Zapoznawać z wybranymi fragmentami Pisma Świętego Starego i No­wego Testamentu;

 3. Motywować uczniów do poznawania i przygotować do odbioru tekstów biblijnych;

 4. Wprowadzić w podstawowe prawdy wiary Kościoła w oparciu o teksty biblijne;

 5. Wprowadzić w związki Biblii, wiary i Kościoła z życiem narodu i kultury chrześcijańskiej;

 6. Pomóc w pogłębianiu przeżywania roku liturgicznego w łączności z podejmowanymi prawdami biblijnymi;

 7. Pomóc w rozumieniu liturgii, a zwłaszcza Eucharystii;

 8. Kształtować umiejętność symbolizowania;

 9. Kształtować umiejętność czynnego, świadomego i zaangażowanego włączania się w liturgię Kościoła;

10.  Nabywać zdolność kształtowania osobowości w świetle prawdy biblijnej i rozwiązywania stawianych problemów;

11.  Kształtować postawę odpowiedzialności oraz chrześcijańskiego su­mienia;

12.  Wskazywać chrześcijańskie motywy wyborów w codziennym życiu;

13.  Kształtować refleksyjną postawę wobec różnych sytuacji życiowych i zobowiązań moralnych;

14.  Pomóc w budowaniu systemu wartości opartego na wierze;

15.  Pomóc w przygotowaniu do przemian okresu dojrzewania i kształto­wać pozytywny stosunek do daru płciowości;

16.  Budzić postawę szacunku i zaufania Bogu;

17.  Pogłębiać sposoby i rodzaje modlitwy w oparciu o przykłady biblijne;

18.  Pogłębiać osobisty kontakt z Bogiem w modlitwie;

19.  Otwierać na świat wartości stanowiących fundament relacji między­ludzkich;

20.  Kształtować postawę odpowiedzialności z akcentem na zadania wo­bec: rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej, Kościoła – pomóc w od­najdywaniu własnego miejsca i zadań; rozwijać poczucie przynależ­ności;

21.  Wzmacniać właściwe relacje z rodziną;

22.  Wspierać prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny;

23.  Kształtować postawę szacunku dla siebie i innych;

24.  Kształtować postawę odpowiedzialności i podejmowania zadań w środowisku życiowym;

25.  Prowadzić do dostrzegania potrzeby budowania własnej wiary w łącz­ności z innymi – świadectwo życia.

 

Treści

 1. Podstawowe wiadomości o Piśmie Świętym;

 2. Bóg Ojciec objawiający swoją miłość w dziele stworzenia i dziejach narodu wybranego;

 3. Tajemnica miłosierdzia Bożego;

 4. Opatrzność Boża;

 5. Życie i dzieło Jezusa Chrystusa;

 6. Duch Święty w życiu Kościoła i chrześcijanina;

 7. Prawda słowa Bożego odpowiedzią na ludzkie pytania i pomocą w kształtowaniu ludzkiego życia;

 8. Chrześcijańskie korzenie narodu polskiego i ich związek z dzisiejszą kulturą;

 9. Sakramenty jako spotkanie z Bogiem;

10.  Eucharystia sakramentem miłości;

11.  Liturgiczne świętowanie tajemnicy śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa;

12.  Rok liturgiczny – sens, wartość, postawy, zwyczaje, powiązanie z Biblią;

13.  Odkrywanie świata wartości;

14.  Dekalog wyrazem troski Boga o szczęście człowieka;

15.  Błogosławieństwa;

16.  Kształtowanie własnego sumienia, charakteru;

17.  Dojrzewanie psychofizyczne, duchowe, dar przekazywania życia;

18.  Wartość oraz zagrożenia życia i zdrowia;

19.  Wobec trudnych sytuacji życiowych: choroba, cierpienie, śmierć;

20.  Świętowanie i spędzanie wolnego czasu po chrześcijańsku;

21.  Modlitwa jako podstawa życia ludzkiego;

22.  Biblijne przykłady ludzi modlitwy, jej sposobów i rodzajów;

23.  Świat wartości fundamentem relacji międzyludzkich;

24.  Jedność międzyludzka dziełem Ducha Świętego;

25.  Podstawowe wspólnoty życia ucznia – postawy, prawa i obowiązki;

26.  Biblijne przykłady odpowiedzi na wezwanie Boże;

27.  Misja chrześcijanina w Kościele i świecie;

28.  Zadania w życiu społecznym: wobec rodziny, szkoły, grupy, Kościoła.

 

Osiągnięcia

 1. Znajomość podstawowych fragmentów Pisma Świętego i ich przesła­nia;

 2. Umiejętność odczytania przesłania poznanych fragmentów biblijnych;

 3. Umiejętność integrowania poznanych informacji z aktualnymi wyzwa­niami;

 4. Znajomość symboli wiary;

 5. Znajomość religijnych korzeni wybranych elementów kultury polskiej;

 6. Znajomość istoty okresów liturgicznych, ich odczytywanie w kontek­ście biblijnym i życia chrześcijańskiego;

 7. Znajomość symboliki liturgicznej;

 8. Aktywne uczestnictwo w Eucharystii;

 9. Znajomość istoty sakramentów;

10.  Zastosowanie wskazań prawa Bożego w konkretnych sytuacjach życiowych;

11.  Umiejętność kształtowania własnego sumienia, osobowości, charakteru w oparciu o prawo Boże;

12.  Umiejętność rozwiązywania podstawowych problemów wiary;

13.  Hierarchizacja podstawowych wartości moralnych;

14.  Ocena poglądów i postaw własnych i innych ludzi;

15.  Znajomość sposobów i rodzajów modlitwy oraz biblijnych wzorów modlitwy;

16.  Umiejętność samodzielnego formułowania modlitw;

17.  Postawa uznania błędu, przeproszenia, dziękczynienia, uwielbienia;

18.  Umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji w duchu chrześcijań­skim;

19.  Umiejętność reagowania na niewłaściwe zachowania;

20.  Odczytywanie własnych zadań we wspólnocie: rodzinnej, kościelnej, koleżeńskiej, szkolnej;

21.  Umiejętność wyrażania własnych opinii;

22.  Zaangażowanie w różne formy apostolstwa;

23.  Postawa akceptacji i tolerancji;

24.  Znajomość biblijnych przykładów odpowiedzi na Boże wezwanie.

Aktualności

Kontakt

  • Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 7 we Wrocławiu
    ul. Koszykarska 2-4
    54-134 Wrocław
  • 71 798 69 30
    linie wewnętrzne:

    100- SEKRETARIAT
    102- wicedyrektor ds.PRZEDSZKOLA
    201-gr.1 202-gr.2 203-gr.3 204- gr.4
    103- wicedyrektor ds.SZKOŁY
    110- kierownik gospodarczy
    111- księgowość
    113- intendent
    130- biblioteka
    140- pedagog
    141- psycholog
    150- portiernia
    170- pielęgniarka
    200- pokój nauczycielski

    tel.fax 71 798 44 30






Galeria zdjęć