PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
ZSP NR 7
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 19
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
System oceniania w klasach I-III
I. Ogólne zasady oceniania
1. Uczeń ma obowiązek posiadania na lekcjach podręczników, ćwiczeń, zeszytów oraz
przyborów szkolnych wskazanych w wyprawce przez nauczyciela.
2. Uczeń ma obowiązek odrabiania zadań domowych.
3. Uczeń, który był nieobecny w szkole, zobowiązany jest na miarę swoich możliwości
niezwłocznie uzupełnić zrealizowany w tym czasie materiał.
4. Przy ocenianiu ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce nauczyciel uwzględnia,
tak jak w przypadku każdego innego ucznia, jego zdolności i możliwości edukacyjne
oraz opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
5. Ocenie mogą podlegać wszelkie sprawdziany, kartkówki, karty pracy, wytwory,
odpowiedzi ustne, zadania domowe oraz aktywność i zachowanie ucznia na lekcji.
6. Sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone są lekcją
powtórzeniową.
7. Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek napisać zaległy sprawdzian w terminie
uzgodnionym z nauczycielem.
8. Nauczyciel może uwzględnić nieprzygotowanie ucznia do lekcji z ważnych powodów,
ale tylko na podstawie pisemnej informacji od rodzica lub opiekuna prawnego.
9. W ocenie bieżącej stosuje się cyfrowy system ocen cząstkowych, który
odnotowywany jest w dzienniku elektronicznym Librus.
10. W klasie pierwszej pierwsze dwa tygodnie nauki uznaje się za okres adaptacyjny ucznia
w szkole. W tym czasie nie stosuje się ocen cyfrowych. Uczeń otrzymuje informację
słowną motywującą do dalszej pracy. Po okresie adaptacyjnym nauczyciel przeprowadza
diagnozę wstępną, której wyniki udostępnia rodzicom w formie pisemnej.
II. Ocenianie przedmiotowe
1. Nauczyciele klas I-III na półrocze i koniec roku szkolnego przedstawiają klasyfikację śródroczną
i końcowo-roczną w formie oceny opisowej, która zawiera informacje o:
a) rozwoju ucznia,
b) stanie jego wiedzy i umiejętności,
c) osiągniętych postępach,
d) ewentualnych trudnościach i ich zakresie oraz propozycjach nauczyciela, które
pozwolą wyeliminować powstałe problemy.
2. Nauczyciele klas I-III przyjęli cyfrowy system ocen cząstkowych, które na podstawie
bieżącej obserwacji systematycznie odnotowują w dzienniku Librus:
a) celujący – wyrażony cyfrą 6,
b) bardzo dobry – wyrażony cyfrą 5,
c) dobry – wyrażony cyfrą 4,
d) dostateczny – wyrażony cyfrą 3,
e) dopuszczający – wyrażony cyfrą 2,
f) niedostateczny – wyrażony cyfrą 1.
3. Dopuszcza się w ocenach cząstkowych stosowanie znaków „+”, „-”.
4. Oceny i kryteria oceniania w klasach I-III:
a) celujący – uczeń prezentuje wysoki poziom wiadomości i umiejętności;
b) bardzo dobry – uczeń bardzo dobrze przyswoił zakres omawianego materiału i potrafi
posługiwać się zdobytą wiedzą i umiejętnościami;
c) dobry – uczeń dobrze przyswoił zakres omawianego materiału i potrafi posługiwać się
zdobytą wiedzą i umiejętnościami;
d) dostateczny – uczeń orientuje się w zakresie omawianego materiału, jednak wykazuje
nieznaczne braki;
e) dopuszczający – uczeń wykazuje niewielki stopień przyswojenia omawianego
materiału, w związku z czym spore trudności sprawia mu wykonywanie poleceń
nauczyciela;
f) niedostateczny – uczeń nie przyswoił podstawowej wiedzy z zakresu omawianego
materiału, w efekcie czego nie jest on w stanie wykonywać poleceń nauczyciela.
III. Ocenianie zachowania
1. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny zachowania są ocenami opisowymi.
W ramach oceniania bieżącego nauczyciel informuje ucznia słownie.
2. Ocenę zachowania ustala nauczyciel-wychowawca, uwzględniając opinię pozostałych
nauczycieli uczących ucznia oraz pracowników szkoły.
3. Przy formułowaniu oceny zachowania wychowawca bierze pod uwagę postawę ucznia
podczas zajęć edukacyjnych w szkole oraz gotowość ucznia do poprawy swojego
zachowania.
4. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach I-III uwzględnia
następujące obszary zachowania:
➢ zachowanie ucznia na lekcji,
➢ udział ucznia w życiu klasy i szkoły,
➢ umiejętność funkcjonowania ucznia w grupie rówieśniczej,
➢ dbałość ucznia o mienie własne, szkoły i otoczenia,
➢ wypełnianie obowiązku szkolnego przez ucznia,
➢ kultura osobista i postawa ucznia,
➢ rozbudzanie ciekawości poznawczej ucznia poprzez samodoskonalenie.
IV. Klasyfikacja śródroczna
Klasyfikacja śródroczna w klasach od I do III przeprowadzana jest raz w ciągu roku w
w formie zatwierdzonej przez Radę Pedagogiczną.
V. Klasyfikacja roczna
Klasyfikacja roczna w klasach I - III opiera się na ocenie opisowej w stosunku do osiągnięć
edukacyjnych i zachowania z wyjątkiem oceny z religii i/lub etyki, które oceniane są w skali
1 – 6.
W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy
przez ucznia klasy I-III na wniosek wychowawcy klasy oraz na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) ucznia.
Opracował: Zespół Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
ZSP NR 7
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 19
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
System oceniania w klasach I-III
I. Ogólne zasady oceniania
1. Uczeń ma obowiązek posiadania na lekcjach podręczników, ćwiczeń, zeszytów oraz
przyborów szkolnych wskazanych w wyprawce przez nauczyciela.
2. Uczeń ma obowiązek odrabiania zadań domowych.
3. Uczeń, który był nieobecny w szkole, zobowiązany jest na miarę swoich możliwości
niezwłocznie uzupełnić zrealizowany w tym czasie materiał.
4. Przy ocenianiu ucznia ze specyficznymi trudnościami w nauce nauczyciel uwzględnia,
tak jak w przypadku każdego innego ucznia, jego zdolności i możliwości edukacyjne
oraz opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
5. Ocenie mogą podlegać wszelkie sprawdziany, kartkówki, karty pracy, wytwory,
odpowiedzi ustne, zadania domowe oraz aktywność i zachowanie ucznia na lekcji.
6. Sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone są lekcją
powtórzeniową.
7. Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek napisać zaległy sprawdzian w terminie
uzgodnionym z nauczycielem.
8. Nauczyciel może uwzględnić nieprzygotowanie ucznia do lekcji z ważnych powodów,
ale tylko na podstawie pisemnej informacji od rodzica lub opiekuna prawnego.
9. W ocenie bieżącej stosuje się cyfrowy system ocen cząstkowych, który
odnotowywany jest w dzienniku elektronicznym Librus.
10. W klasie pierwszej pierwsze dwa tygodnie nauki uznaje się za okres adaptacyjny ucznia
w szkole. W tym czasie nie stosuje się ocen cyfrowych. Uczeń otrzymuje informację
słowną motywującą do dalszej pracy. Po okresie adaptacyjnym nauczyciel przeprowadza
diagnozę wstępną, której wyniki udostępnia rodzicom w formie pisemnej.
II. Ocenianie przedmiotowe
1. Nauczyciele klas I-III na półrocze i koniec roku szkolnego przedstawiają klasyfikację śródroczną
i końcowo-roczną w formie oceny opisowej, która zawiera informacje o:
a) rozwoju ucznia,
b) stanie jego wiedzy i umiejętności,
c) osiągniętych postępach,
d) ewentualnych trudnościach i ich zakresie oraz propozycjach nauczyciela, które
pozwolą wyeliminować powstałe problemy.
2. Nauczyciele klas I-III przyjęli cyfrowy system ocen cząstkowych, które na podstawie
bieżącej obserwacji systematycznie odnotowują w dzienniku Librus:
a) celujący – wyrażony cyfrą 6,
b) bardzo dobry – wyrażony cyfrą 5,
c) dobry – wyrażony cyfrą 4,
d) dostateczny – wyrażony cyfrą 3,
e) dopuszczający – wyrażony cyfrą 2,
f) niedostateczny – wyrażony cyfrą 1.
3. Dopuszcza się w ocenach cząstkowych stosowanie znaków „+”, „-”.
4. Oceny i kryteria oceniania w klasach I-III:
a) celujący – uczeń prezentuje wysoki poziom wiadomości i umiejętności;
b) bardzo dobry – uczeń bardzo dobrze przyswoił zakres omawianego materiału i potrafi
posługiwać się zdobytą wiedzą i umiejętnościami;
c) dobry – uczeń dobrze przyswoił zakres omawianego materiału i potrafi posługiwać się
zdobytą wiedzą i umiejętnościami;
d) dostateczny – uczeń orientuje się w zakresie omawianego materiału, jednak wykazuje
nieznaczne braki;
e) dopuszczający – uczeń wykazuje niewielki stopień przyswojenia omawianego
materiału, w związku z czym spore trudności sprawia mu wykonywanie poleceń
nauczyciela;
f) niedostateczny – uczeń nie przyswoił podstawowej wiedzy z zakresu omawianego
materiału, w efekcie czego nie jest on w stanie wykonywać poleceń nauczyciela.
III. Ocenianie zachowania
1. W klasach I-III śródroczne i roczne oceny zachowania są ocenami opisowymi.
W ramach oceniania bieżącego nauczyciel informuje ucznia słownie.
2. Ocenę zachowania ustala nauczyciel-wychowawca, uwzględniając opinię pozostałych
nauczycieli uczących ucznia oraz pracowników szkoły.
3. Przy formułowaniu oceny zachowania wychowawca bierze pod uwagę postawę ucznia
podczas zajęć edukacyjnych w szkole oraz gotowość ucznia do poprawy swojego
zachowania.
4. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach I-III uwzględnia
następujące obszary zachowania:
➢ zachowanie ucznia na lekcji,
➢ udział ucznia w życiu klasy i szkoły,
➢ umiejętność funkcjonowania ucznia w grupie rówieśniczej,
➢ dbałość ucznia o mienie własne, szkoły i otoczenia,
➢ wypełnianie obowiązku szkolnego przez ucznia,
➢ kultura osobista i postawa ucznia,
➢ rozbudzanie ciekawości poznawczej ucznia poprzez samodoskonalenie.
IV. Klasyfikacja śródroczna
Klasyfikacja śródroczna w klasach od I do III przeprowadzana jest raz w ciągu roku w
w formie zatwierdzonej przez Radę Pedagogiczną.
V. Klasyfikacja roczna
Klasyfikacja roczna w klasach I - III opiera się na ocenie opisowej w stosunku do osiągnięć
edukacyjnych i zachowania z wyjątkiem oceny z religii i/lub etyki, które oceniane są w skali
1 – 6.
W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy
przez ucznia klasy I-III na wniosek wychowawcy klasy oraz na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) ucznia.
Opracował: Zespół Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej